Γιάννης Λασπιάς …να υπάρχει πολυφωνία στο θέατρο

0

Είναι ένας νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός που κατάφερε και ξεπέρασε τον εαυτό του με ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, όπως το να γράψει ένα έργο για την γνωστή γλύπτρια Camille Claudel. Αυτό όμως ήταν η αρχή για να συνεχίσει και να προχωρήσει.

Ο Γιάννης Λασπιάς μιλάει για το TRES στο OLVIO και το Camille Claudel Mudness στο VAULT, ο οποίος  σκηνοθετεί φέτος δύο έργα, αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους , με την ίδια αγάπη όμως για το θέατρο, τους ηθοποιούς του και τους θεατρικούς του ήρωες.

Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα και να μάθουμε πως επιβιώνουν οι  νέοι ηθοποιοί!

 Tres , η ισπανική κωμωδία του Juan carlos Rubio, που γνώρισε τεράστια επιτυχία όπου και αν παίχτηκε και Camille Claudel Mudness, ένα κοινωνικό δράμα που μιλάει για τη θυελλώδη ζωή δυο σπουδαίων γυναικών σε μια εποχή δύσκολη για τα γυναικεία δικαιώματα.

Για ποιό λόγο επέλεξες να σκηνοθετήσεις κωμωδία φέτος και συγκεκριμένα το Tres του Juan Carlos Rubio στο θέατρο OLVIO;

Καταρχήν λόγω κειμένου. Είναι μια καλογραμμένη κωμωδία , μ’ έξυπνη πλοκή, ανατρεπτικό φινάλε, ατακαριστούς διαλόγους. Επίσης όλοι οι χαρακτήρες του έργου είναι ενδιαφέροντες και ολοκληρωμένοι από γραφής τους. Το Tres θίγει διαχρονικά ζητήματα, όπως η δύναμη της θέλησης, της φιλίας, της ανάγκης για μητρότητα, μ’ ένα χαριτωμένο και χιουμοριστικό τρόπο. Δεν είναι τυχαία η τεράστια επιτυχία του έργου στην Ισπανία, αλλά και όπου και αν ανέβηκε. Από κει και πέρα άρεσε και στην ομάδα που έχουμε συστήσει με τη Δάφνη Μανούσου, την Ιωάννα Σταυροπούλου και τον Αργύρη Θανάσουλα, τη SquareTheatreCompany και το προχωρήσαμε βρίσκοντας δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς και ανθρώπους τη Γεωργία Σιακαβάρα και τον Λευτέρη Δημηρόπουλο.

Ο Juan Carlos Rubio βρίσκεται μέσα στον κατάλογο με τους δέκα πιο πολυανεβασμένους συγγραφείς του διεθνούς σύγχρονου θεάτρου στις ισπανικές σκηνές.

Ναι και όχι τυχαία. Είναι ένας συγγραφέας με μεγάλη πείρα τόσο στο θέατρο, όσο και στην τηλεόραση και μορεί να γράφει με το ίδιο χάρισμα διαφορετικά είδη έργων με το δικό του ξεχωριστό συγγραφικό στυλ. Θα λεγα ότι και στα δράματα που έχει γράψει, ξεχωρίζει για το χιούμορ του, που κινείται ανάμεσα στα όρια του ρεαλισμού και του σουρεαλισμού. Το Tres, που το χει μεταφράσει έξοχα ο Δημήτρης Ψαρράς στην ελληνική, είναι νομίζω ένα από τα πιο καλογραμμένα έργα του είδους του.

Και συ όμως ως σκηνοθέτης και ως ηθοποιός κινείσαι σε διαφορετικά θεατρικά είδη. Από το κοινωνικό δράμα Camille Claudel Mudness στην κωμωδία Tres.

Ναι, το Camille Claudel Mudness είναι μια πολύ προσωπική δουλειά καθότι έγραψα το έργο ο ίδιος και κάπως έτσι προέκυψε και η σκηνοθεσία του.

Το Tres το εντόπισα μέσω της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και την ευχαριστώ γι’ αυτό. Γέλαγα όση ώρα το διάβαζα και μάλιστα ήμουν σε μια καφετέρια μόνος, οπότε μάλλον θα με πέρασαν για τρελό. Ήταν τόσο δελεαστική η ιδέα να το σκηνοθετήσω, τόσο ζωντανοί και χαρούμενοι χαρακτήρες…Δεν είναι τυχαίο που ο συγγραφέας το αφιερώνει σε όσους μπορούν ακόμα να κάνουν τρέλες.

 Εξάλλου όλο το έργο ξεκινάει από μια τρελή βραδιά, ένα απρόβλεπτο reunion.

Ναι, τρεις καρδιακές φίλες από το σχολείο, που μόλις μπήκαν στα 40, η Ροθίο (Γεωργία Σιακαβάρα), η Νούρια (Ιωάννα Σταυροπούλου) και η Άντζελα (Δάφνη Μανούσου), βρίσκονται μετά από είκοσι τρία ολόκληρα χρόνια, μόνες για διαφορετικούς λόγους, αλλά έτοιμες να διασκεδάσουν στο ξεχωριστό τους reunion,όσο πιο πολύ μπορούν. Μέσα από ποτά, μουσική και νεανική διάθεση, παίρνουν την πιο σοβαρή απόφαση της ζωής τους.Να γίνουν και οι τρεις μητέρες και να μεγαλώσουν τα παιδιά τους μαζί σαν αδερφάκια. Επειδή όμως ο ιδανικός σύντροφος και πατέρας δεν έχει βρεθεί όλα αυτά τα χρόνια, αποφασίζουν να βρουν οι ίδιες τον τέλειο άντρα και να τον πείσουν να τους χαρίσει μερικά… σπερματοζωάρια!

Η αναζήτηση ξεκινά και o τέλειος άντρας εντοπίζεται. Όμορφος, ψηλός, μελαχρινός, έξυπνος, ο Μάρκο (Λευτέρης Δημηρόπουλος) έχει τον ιδανικό γενετικό συνδυασμό. Το μόνο που μένει είναι να μπορέσουν να τον πείσουν να τους δώσει τα σπερματοζωάρια του, χωρίς περαιτέρω δεσμεύσεις…Το τι θα επακολουθήσει είναι άκρως κωμικό και απρόβλεπτο..

Το Camille Claudel Mudness κυκλοφορεί πλέον από την ΚΑΠΑ εκδοτική.

Ναι και είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό γιατί δε νομίζω να μπορούσα να βρω καλύτερο εκδοτικό οίκο από την Κάπα. Τους ευχαριστώ όλους και για την υπέροχη έκδοση του έργου, αλλά και για τον μοναδικό σχεδιασμό του προγράμματος. Ευχαριστώ επίσης τον φίλο και

αγαπημένο συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη καθώς και την έξοχη ιστορικό Αφροδίτη Καμάρα για τον πρόλογο και το επίμετρο του βιβλίου μου.

Το έργο αφορά το φανταστικό διάλογο ανάμεσα σε δύο μεγάλες προσωπικότητες, τη σπουδαία γλύπτρια Καμίλ Κλοντέλ και την πρώτη ψυχίατρο της Γαλλίας Κονστάνς Πασκάλ. Για ποιο λόγο επέλεξες την φανταστική αυτή συνύπαρξη;

Γιατί οι δυο αυτές γυναίκες, που υποδύονται η Δάφνη Μανούσου και η Στέλλα Μπούρου αποτελούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Έχουν τόσα κοινά και σαν προσωπικότητες και σαν πορεία ζωής. Πέρα από την καταστροφή ή τη σωτηρία που προσφέρει το πάθος της δημιουργίας, του έρωτα, της επιλογής να μην ανήκεις στη μάζα και στους κανόνες της εκάστοτε εποχής, το οικογενειακό περιβάλλον και οι αποφάσεις του, σε μια εποχή καθόλου ευνοική για τα γυναικεία δικαιώματα, καθορίζει τις τύχες των δύο αυτών γυναικών.  Όπως αναφέρω και μέσα στο έργο “δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευχή και κατάρα από την οικογένεια” και όποιος το διαβάσει ή το δει μπορεί να καταλάβει το γιατί.

Τελικά πόσο δύσκολο είναι για έναν καλλιτέχνη να επιβιώσει στη σημερινή εποχή;

Τραγικά δύσκολο. Αν περιμένεις να ζήσεις από το θέατρο θα πεινάσεις.

Πολλοί γνωστοί μου τα παράτησαν και ασχολήθηκαν με άλλες δουλειές. Ειδικά όσο μεγαλώνεις και λιγοστεύουν οι ανοχές και οι αντοχές σου. Δυστυχώς τόσο το κράτος, όσο και η ίδια η κοινωνία δε στηρίζει τους καλλιτέχνες. Οι περισσότεροι δεν το θεωρούν καν επάγγελμα. Λες ότι το εισιτήριο έχει δέκα ευρώ και σου απαντούν ότι είναι πολλά. Από τη μια έχει δίκιο ο κόσμος, δεν έχει χρήματα, από την άλλη βλέπεις ότι συχνά τα τσιγκουνεύονται μόνο όσον αφορά το θέατρο. Θα μου πεις όπως θέλει ο καθένας διασκεδάζει. Ναι αλλά όταν αγαπάς το θέατρο και έχεις τη δυνατότητα πρέπει να το πληρώνεις και όχι να ζητάς προσκλήσεις. Έτσι μόνο θα υπάρξει συνέχεια. Από αυτά τα δέκα ή δεκαπέντε ευρώ ζούν όλοι μπροστά και πίσω από την παράσταση και έχουν δουλέψει άπειρες ώρες απλήρωτοι για να βγει αυτό το αποτέλεσμα. Μου έχει τύχει να μου ζητούν πρόσκληση άτομα που ντύνονται με την τελευταία λέξη της μόδας και συχνάζουν στα πιο ακριβά εστιατόρια και μπαρ. Το κοκτέηλ θα το πληρώσουν, την παράσταση θέλουν να τη δουν στο τζάμπα…

Είναι όμως και πολλές παραστάσεις ,πολλά τα θέατρα. Μήπως τελικά η οικονομική κρίση θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα στο καλλιτεχνικό πεδίο;

Για μένα πρέπει να γίνονται πολλές παραστάσεις, να υπάρχει πολυφωνία στο θέατρο, να υπάρχουν μικρά θέατρα, ομάδες. Η τέχνη δεν πρέπει να είναι μονοπώλιο. Δηλαδή τι; Θα μείνουν στο τέλος μόνο τα μεγάλα θέατρα και συγκεκριμένα θεατρικά σχήματα; Το θέατρο είναι για όλους, όχι για λίγους. Εξάλλου ο κόσμος γεμίζει όλο και πιο πολύ τις μικρές σκηνές και πολλές θεατρικές ομάδες κοντράρουν πλέον μεγάλες παραγωγές με τηλεοπτικά ονόματα. Τα μέσα για καλλιτεχνική παραγωγή είναι πιο πενιχρά με την κρίση, η καλλιτεχνική όμως ανάγκη παραμένει ακόρεστη και δυνατή.

Κλείνοντας θα θέλαμε και από εσάς μια ατάκα που σας έμεινε και από το Tres και από Camille Claudel Mudness

Από το TRES
Η ατάκα της Ροθίο προς το Κάρλος , όταν του ζητάει τα σπερματοζωάρια του για να γίνει μητέρα και του κάνει οικονομική προσφορά
«12.000 ευρώ…Μετρητά..και μαύρα φυσικά…δε θα κόψουμε κι απόδειξη για το σπέρμα…”
Από τo Camille Claudel Mudness
Η φράση που λέει η ψυχίατρος Κονστάνς Πασκάλ αναφερόμενη και στον εαυτό της και στην Καμίλ Κλοντέλ
«Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευχή και κατάρα από την οικογένεια…”

TRES ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ OLVIO

Ταυτότητα Παράστασης

 Συντελεστές Κείμενο : Χουάν Κάρλος Ρούμπιο, Μετάφραση : Δημήτρης Ψαρράς

Σκηνοθεσία :  Γιάννης Λασπιάς

Παίζουν : Ιωάννα Σταυροπούλου, Δάφνη Μανούσου, Λευτέρης Δημηρόπουλος, Γεωργία Σιακαβάρα.

Βοηθός σκηνοθέτη : Πάνος Κούγιας

Σκηνογραφία : Αιμιλία Κακουριώτη

Σχεδιασμός φωτισμού: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Κοστούμια : Βασιλική Σύρμα

Επιμέλεια κίνησης :  Όλγα Σπυράκη

Μουσική επιμέλεια : Γιάννης Λασπιάς

Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Βρεττός

Διάρκεια 80′ χωρίς διάλειμμα.

OLVIO theater

Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός, 118 55 

Πρεμιέρα : Τετάρτη 23 Νοεμβρίου

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.30

Τηλ: (+30) 210 3414118

Ωρες κράτησης εισιτηρίων: 17:00 – 21:00

e-mail: [email protected]

Προπώληση VIVA

https://www.viva.gr/tickets/theater/theato-olvio/tres/

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.