Κριτική θεάτρου «Περιστατικά»

0

Κριτική θεάτρου

 Από την θεατρολόγο Υβόννη Αυγερινού

«Περιστατικά» του Δανιήλ Χαρμς στον Πολυχώρο «Bios»

Το βιβλίο «Περιστατικά» του Ρώσου συγγραφέα Δανιήλ Χαρμς (1905 – 1942), όπως μας το συστήνει η μετάφραση της Ροδούλας Παππά, αποτελείται από σύντομες αυτοτελείς ιστορίες, που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε πεζοποιήματα, αν και πολλές έχουν ξεκάθαρα θεατρική μορφή (μικρά σκετς). Άλλωστε, όπως μας προδιαθέτει και ο τίτλος, κάθε σελίδα επιφυλάσσει δηκτικά – θα λέγαμε – σχόλια γύρω από μια έκκεντρη συμπεριφορά ή κάποιο συμβάν που ο συγγραφέας απομονώνει για να το εξετάσει με τον μεγεθυντικό φακό ενός κωμικού και περιπαικτικού λόγου. Ο Χαρμς δημιουργεί εικόνες «καθημερινής τρέλας» ακολουθώντας την αισθητική της γελοιογραφίας και του κόμικς που διακρίνονται για τον σχηματικό τους χαρακτήρα και την ευσύνοπτη γλώσσα. Συχνά αφήνει την αίσθηση του ανολοκλήρωτου ή αιφνιδιάζει με την απρόσμενη κατάληξη ενός επεισοδίου. Ο υπαινικτικός του λόγος άλλοτε ενθουσιάζει κι άλλοτε απογοητεύει ενώ υπάρχουν και φορές που μπορεί να μην γίνει αντιληπτός από τον αναγνώστη.

Η Νάνσυ Μπούκλη επέλεξε κομμάτια από το βιβλίο και επεξεργάστηκε το εν λόγω υλικό κατορθώνοντας να κάνει ενδιαφέρουσα την αφήγηση των ιστοριών. Η σκηνοθεσία της στηρίζεται σε λιτά μέσα. Στοιχειώδη αντικείμενα, πολύχρωμα και παιγνιώδη ρούχα, πρωταγωνιστής όμως ο λόγος. Οι τρείς ηθοποιοί, Άννα Χανιώτη, Γρηγόρης Μπαλλάς και Μαριάννα Λιανού, λειτουργούν ομαδικά και κινούνται μέσα από ένα κοινό κώδικα υποκριτικής. Αξίζει να σημειώσουμε τις εκφραστικές τους εναλλαγές καθώς υποδύονται τα πρόσωπα της κάθε ιστορίας. Η παράσταση στηρίζεται σε γνώριμες μεθόδους αυτοσχεδιασμού, τεχνικές αφήγησης και ευρήματα που μπορούν να κάνουν κάθε κείμενο να αποκτά ενδιαφέρον στη σκηνική του εκδοχή.

 

Η Νάνσυ Μπούκλη επέλεξε κομμάτια από το βιβλίο και επεξεργάστηκε το εν λόγω υλικό κατορθώνοντας να κάνει ενδιαφέρουσα την αφήγηση των ιστοριών. Η σκηνοθεσία της στηρίζεται σε λιτά μέσα. Στοιχειώδη αντικείμενα, πολύχρωμα και παιγνιώδη ρούχα, πρωταγωνιστής όμως ο λόγος. Οι τρείς ηθοποιοί, Άννα Χανιώτη, Γρηγόρης Μπαλλάς και Μαριάννα Λιανού, λειτουργούν ομαδικά και κινούνται μέσα από ένα κοινό κώδικα υποκριτικής. Αξίζει να σημειώσουμε τις εκφραστικές τους εναλλαγές καθώς υποδύονται τα πρόσωπα της κάθε ιστορίας. Η παράσταση στηρίζεται σε γνώριμες μεθόδους αυτοσχεδιασμού, τεχνικές αφήγησης και ευρήματα που μπορούν να κάνουν κάθε κείμενο να αποκτά ενδιαφέρον στη σκηνική του εκδοχή.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.