Ξεκινάει αύριο Σάββατο 9 Ιουνίου
το ELAIΩNAS FESTIVAL 2018, το οποίο επιστρέφει για 4η χρονιά σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής
ToELAIΩNASFESTIVAL, μία πλατφόρµα διάδρασης τεχνών και επιστηµών µε χαρακτήρα επιµορφωτικό, εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό που προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό κάθε χρόνο από την άνοιξη του 2015 τη δυνατότητα να παρακολουθεί θεατρικές και µουσικές παραστάσεις σηµαντικών καλλιτεχνών εντελώς δωρεάν, παράλληλες επιµορφωτικές δράσεις και οµιλίες σπουδαίων εισηγητών, ακαδηµαϊκών, συγγραφέων και καλλιτεχνών, αλλά και εκθέσεις εικαστικών, φωτογραφία και videoart, επιστρέφει από τις 9 έως τις 14 Ιουνίου παρουσιάζοντας το νέο πρόγραμμά του.
Η περιγραφή της ευρύτερης περιοχής της Αττικής και κυρίως ο ‘’λόγγος των Αθηνών’’, όπως έχει διασωθεί στο έργο του Δημήτρη Καμπούρογλου ήταν η αιτία για την δημιούργια αυτού του φεστιβάλ. Το όνομα της στάσης του μετρό ‘’Ελαιώνας’’, ο λόφος του Ιππίου Κολωνού, το πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος και ένα μικρό κομμάτι γης μέσα στην Γεωπονική Σχολή, είναι ότι έχει απομείνει για να θυμίζει τον ελαιώνα αλλά και τον ‘’λόγγο των Αθηνών’’ που εκτός από τον Καμπούρογλου, έχει υμνηθεί ως μαγικό τοπίο και σε πλήθος γραπτών ξένων περιηγητών, ως και τον 19ο αιώνα.
Με κεντρικό άξονα την ελληνική γλώσσα και ποίηση, την ιστορία και την εξέλιξη της ελληνκής λογοτεχνίας µέσα στους αιώνες, στο ElaiΩnasFestival συμμετέχουν ιδιαίτερα αξιόλογοι εισηγητές, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, µουσικοί και καλλιτέχνες, προσδίδντας αδιαµφισβήτητα ένα ισχυρό στίγμα για τα ελληνικά δεδομένα, σε µία περίοδο µεγάλης κρίσης, ιδιαίτερα στον χώρο της τέχνης.
Για το 2018 το φεστιβάλ το ElaiΩnasFestivalέχει ως κεντρικό άξονα την έννοια της ελευθερίας. Έµπνευση αποτελεί το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαµάντη, καθώς και οι λαϊκοί ποιητές και παραµυθάδες, φορείς της ελληνικής παράδοσης µέσα στους αιώνες.
Επίσης, φέτος το φεστιβάλ διευρύνει τους ορίζοντες του συνεργαζόμενο με σημαντικές δομές όπως η Κ.Ο.Α (Κρατική ορχήστρα Αθηνών) και η Ε.Λ.Σ. ( Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής), διατηρώντας ασφαλώς τον χώρο του Πάρκου Ακαδημίας Πλάτωνος, μέσα στην καρδιά του πάλαι ποτέ Ελαιώνα ως σημείο κατατεθέν των δράσεων του.
Το φεστιβάλ παρουσιάζεται με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής
και οι είσοδος σε όλες τις δράσεις είναι δωρεάν
Kαλλιτεχνική διεύθυνση του ElaiΩnasFestival
Φένια Παπαδόδηµα – Γιώργος Παλαµιώτης
Αναλυτικά το Πρόγραμμα του Φεστιβάλ
ΤΟ ΦΥΛΑΧΤΟ
Διαδραστικό μουσικό παραμύθι (Κρατική Ορχήστρα Αθηνών)
Ένα μουσικό παραμύθι τοποθετειμένο στην περιοχή των Παξών, στο οποίο συνδυαλέγονται παραδοσιακά στοιχεία μυθοπλασίας με στοιχεία της σύγχρονης μουσικής. Στο παραμύθι ένας ψαράς προκαλεί την τύχη του αψηφώντας τα λόγια της Μοίρας, και ένα μαγεμένο φυλαχτό στο λαιμό της κόρης του γίνεται αιτία για έναν αποχωρισμό, ένα μεγάλο ταξίδι και μια ακόμα μεγαλύτερη επιστροφή. Ένα διαδραστικό μουσικό παραμύθι, στο οποίο συνδιαλέγονται παραδοσιακά στοιχεία μυθοπλασίας με στοιχεία της σύγχρονης μουσικής. Στόχος του έργου είναι να ενσωματωθεί στην παράσταση του παραμυθιού ένας «χορός» αφηγητών διαφόρων ηλικιών – από 10 ετών και πάνω – μέσω ενός μικρού κύκλου εργαστηριακών προβών.
Σύνθεση Μουσικής – Κείμενο: Δήμητρα Τρυπάνη
Άρπα/αφήγηση: Γωγώ Ξαγαρά
Βιολί/αφήγηση: Παναγιώτης Τζιώτης
Τσέλο/αφήγηση: Ήβη Παπαθανασίου
Φλάουτο/αφήγηση: Νίκος Νικόπουλος
Κρουστά/αφήγηση: Δήμητρα Τρυπάνη
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ
Όπερα Σκιών (Εναλλακτική Σκήνη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής)
Η πρωτότυπη όπερα σκιών επιφυλάσσει για το κοινό της μια αναπάντεχη συνάντηση: του δικού μας Καραγκιόζη με τον Αρλεκίνο της κομέντια ντελ άρτε. Η παράσταση είναι βασισμένη στην όπερα του Κλάουντιο Μοντεβέρντι Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα και έχει ως σκοπό να εξερευνήσει τα κοινά στοιχεία του ελληνικού θεάτρου σκιών και του ιταλικού θεάτρου μαριονέτας. Τις μαριονέτες και τις φιγούρες πλαισιώνει μια ομάδα ερμηνευτών, διακεκριμένων στον χώρο της μπαρόκ μουσικής, αλλά και με βαθιά γνώση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και ιδιαίτερα της μουσικής παράδοσης του ελληνικού θεάτρου σκιών. Η θεόρβη, το μπαρόκ βιολοντσέλο και το μπαρόκ μαντολίνο συναντιούνται με τους ήχους του μπουζουκιού και της λαϊκής κιθάρας.
Αρνούμενος να υπηρετήσει τον Σουλτάνο στον Κρητικό Πόλεμο, που ξεκίνησε το 1645, ο Έλληνας Τσάνι, ο γνωστός σε όλους μας Καραγκιόζης, το σκάει αμέσως μετά την αποβίβαση των οθωμανικών στρατευμάτων στην Κρήτη. Στην προσπάθειά του να επιστρέψει στην οικογένειά του, και ύστερα από περιπλάνηση και περιπέτειες σε θάλασσες και χώρες μακρινές, η μοίρα τον φέρνει στη Βενετία. Εκεί θα συναντήσει τον Ιταλό ομόλογό του, τον Αρλεκίνο, ο οποίος για να τον εμψυχώσει του διηγείται, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, την ιστορία της Επιστροφής του Οδυσσέα στην πατρίδα. Ο αξιαγάπητος ξυπόλητος ήρωας φορώντας μανδύα και σανδάλια μεταμορφώνεται σε Οδυσσέα, η Αγλαΐα σε Πηνελόπη, το κολλητήρι σε Τηλέμαχο, ο Χατζιαβάτης σε Εύμαιο και η γνωστή παρέα των: μπάρμπα- Γιώργου, Σταύρακα, Νιόνιου, Μορφονιού και Εβραίου σε μνηστήρες… σε ένα γαϊτανάκι ήχων και σκιών που περιπλανιέται σε παράγκες και παλάτια αλλά και το φοβερό νησί του Κύκλωπα Πολύφημου.
Σύλληψη / Δραματουργία / Ερμηνεία:
Καραγκιοζοπαίκτης: Αλέξανδρος Μελισσηνός
Τραγούδι: Έλενα Κρασάκη (υψίφωνος)
Θεόρβη, μαντολίνο, μπουζούκι: Θεόδωρος Κίτσος
Μπαρόκ βιολοντσέλο, λαϊκή κιθάρα: Ιάσων Ιωάννου
Βιολόνε, μαντολίνο: Δημήτρης Τίγκας
ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΙΟΥΝΙΟΥ 21:00 | Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνα- Είσοδος από Μοναστηρίου 136 – Χάρτης
Ο ΛΑΜΠΡΟΣ
Ποιητικό αφήγημα
Ο Λάμπρος του Δ. Σολωμού είναι μια από τις πιο αινιγματικές μορφές του έργου του. Η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδουκαι ο μουσικός Μιχάλης Νικόπουλος θα μας αφηγηθούν της σκοτεινή του ιστορία του σαν ένα λαικό τραγούδι.
ΑΝΘΟΣ ΤΟΥ ΓΙΑΛΟΥ
Μουσικό αναλόγιο
Δύο μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, συμπράτουν με δύο μουσικούς που έρχονται από τον χώρο της τζαζ. Ένας μουσικός καμβάς βασισμένος σε πρωτότυπες συνθέσεις της Φένιας Παπαδόδημα εμπνευσμένες από το αριστουργηματικό αυτό διήγημα.
Το Άνθος του Γιαλού είναι άλλο ένα μικρό διαμάντι, ένα μαγευτικό ηχογράφημα λέξεων που το συνθέτουν οι παφλασμοί κάτω από τα κουπιά των “ελαφροίσκιωτων¨ ταξιδευτών, οι ανάσες τους, τα νυχτοπούλια που σκίζουν τον αέρα, η ρυθμική επωδός ¨ακόμη λίγο και το φτάσαμε¨, και ο χτύπος της καρδιάς τους που δεν ακούγεται αλλά υπονοείται.
Οι ελαφροίσκιωτοι κωπηλάτες πασχίζουν να φτάσουν ένα άυλο φως, άγνωστης προέλευσης που εμφανίζεται κάθε νύχτα στο βάθος του ορίζοντα, έξω από το λιμάνι:
“…έβλεπε, λέγω, ανοικτά εις το πέλαγος…εν μελαγχολικόν φως- κανδήλι, φανόν, λαμπάδα, ή άστρον πεσμένον- να τρεμοφέγγη, εκεί μακράν, εις το βάθος της μελανωμένης εικόνος, επιπολής εις το κύμα, και να στέκη επί ώρας φαινόμενον ως να έπλεε, και μένον ακίνητον.”
Ο Παπαδιαμάντης αγγίζει με τον παιδικό του τρόπο ένα θέμα σύνθετο και πολυδιάστατο : τους δύο ίσως και περισσότερους κόσμους μέσα στους οποίους κινούμαστε.
Από τη μία ο κόσμος που αντιλαμβανόμαστε με τις πέντε αισθήσεις μας και από την άλλη ένας άλλος κόσμος, αόρατος, από τον οποίο μας έρχονται καμιά φορά σαν μηνύματα, αποκαλύψεις, εμφανίσεις, θραύσματα εικόνων, που δεν ανήκουν όμως στον χειροπιαστό, υλικό κόσμο που μας περιβάλλει. Οι δύο αυτές πραγματικότητες συνυπάρχουν. Πολλοί λίγοι όμως αντιλαμβάνονται φαινόμενα της άλλης διάστασης.
“Κ’ η Σπίθα εκείνη, η φωτιά του πελάγου που είδες, Μάνο, είναι η ψυχή του Βασιλόπουλου, που έλυωνε, σβήσθηκε στα σίδερα της σκλαβιάς, και κανείς δεν την βλέπει πια, παρά μόνο όσοι ήταν καθαροί τον παλαιόν καιρόν, και οι ελαφροίσκιωτοι στα χρόνια μας.”
Μ’ αυτή την αινιγματική πρόταση κλείνει το διήγημα αφήνοντας ερωτήματα. Όπως πάντα, ο Παπαδιαμάντης ανοίγει ένα παραθυράκι που τρίζει και σε προοπτική αποκαλύπτεται πλειάδα ερωτηματικών, παραλληλισμών, βαθύτερων νοημάτων.
“…ένα λουλουδάκι αόρατο, μοσχομυρισμένο, φύτρωσε ανάμεσα στους δύο αυτούς βράχους, οπού το λεν’ Άνθος του Γιαλού, αλλά μάτι δεν το βλέπει… “
Άρπα – Αφήγηση: Γωγώ Ξαγαρά
Τσέλο: Ήβη Παπαθανασίου
Ηλεκτρικό μπάσο – Ηχοτοπία: Γιώργος Παλαμιώτης
Μουσική – Σύλληψη – Φωνή – Νγκόνι: Φένια Παπαδόδημα
VIOLA DA GAMBA LOOPS
O Αντώνης Σκαμνάκης σε μυσταγωγικό κλίμα, παίζοντας Βιόλα ντα Γκάμπα, (Ένα Μεσαιωνικό όργανο που γνωρίσαμε κάποτε στην ταινία ”Όλα τα Πρωινά του Κόσμοι”), παρουσιάζει το project: ”VIOLA DA GAMBA LOOPS”. Πρόκειται για ένα μουσικό ταξίδι από την Δυτική Αφρική μέχρι την Κρήτη και από τον Marin Marais μέχρι τον Tom Waits. παράλληλα εκτυλίσσονται δικές του συνθέσεις από θεατρικές παραστάσεις και ταινίες μικρού μήκους όπου έχει συνθέσει τη μουσική. Στο project ”VIOLA DA GAMBA LOOPS” επιχειρείται για πρώτη φορά η χρήση ενός οργάνου παλαιάς μουσικής (γκάμπα), να συνδυαστεί με τη σύγχρονη μουσική τεχνολογία (loop machine), σε ένα ρεπερτόριο, πέρα από αυτό του οργάνου. Δυο βιόλες κι ενα loop-machine θα ενορχηστρώνουν το κάθε κομμάτι. Ο Αντώνης Σκαμνάκης γεννήθηκε ατην Αθήνα. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και παίζει κοντραμπάσο και βιόλα ντα γκάμπα. Διετέλεσε για 15 χρόνια μέλος του συγκροτήματος Χαίνηδες και σήμερα ασχολείται κυρίως με τη σύνθεση μουσικής για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Ως κοντραμπασίστας έχει συνεργαστεί με πλήθος άλλων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων. Αυτό τον καιρό συνεργάζεται με τη θεατρική ομάδα ”Αστροναύτες” και την ομάδα μαριονετιστών ”Hop Signor”
Ο ΝΕΚΡΟΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ
Μουσικό αναλόγιο με παραδοσιακή λύρα
”… Ὅταν εὑρέθη ὁ πνιγμένος, ἀκριβῶς κάτω ἀπὸ τὸν βράχον τοῦ Κοιμητηρίου”.
Ο Δημήτρης Λάλος διαβάζει το κείμενο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “ο Νεκρός ταξιδιώτης” σε συνεργασία με τον μουσικό και οργανοποιό Γιώργο Μαυρίδη για πρώτη φορά με παραδοσιακή λύρα. Το κείμενο του Παπαδιαμάντη συναντά την παραδοσιακή λύρα σε έναν διάλογο που έχει σκοπό να αποκαλύψει τον εσωτερικό πλούτο του εγγράμματου λόγου και να τον μεταφέρει στο σήμερα, ανακαλύπτοντας την εκλεκτική συγγένεια που μπορεί να έχει με τον σύγχρονο άνθρωπο.