Αγαθόφρων, ο άτλας του συλλέκτη  Μια βιωματική εγκατάσταση

Άνοιγμα στην Πόλη – Αθήνα

 

werkraum

Αγαθόφρων, ο άτλας του συλλέκτη
Μια βιωματική εγκατάσταση

 1840: 3.696 σπάνιοι τίτλοι βιβλίων τοποθετημένοι πολύ προσεκτικά σε 47 ξύλινα κιβώτια, εγκαταλείπουν τη σοφίτα του έκτου ορόφου της οδού Castillon 12 στο Παρίσι με προορισμό την Πελοπόννησο. Πρόκειται για το έργο ζωής του Κωνσταντίνου Αγαθόφρονα Νικολόπουλου, ο οποίος, μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους, αποφασίζει να δωρίσει στην γενέτειρα του πατέρα του, την Ανδρίτσαινα, μια από τις πιο σπάνιες ιδιωτικές συλλογές της εποχής. Ο ίδιος τραυματίζεται κατά την συσκευασία των κιβωτίων και υποκύπτει από τέτανο, μόνος, στο Παρίσι. Τα βιβλία συνεχίζουν ορφανά το ταξίδι τους με το καράβι.

1931: Σχεδόν έναν αιώνα μετά, ένας άλλος δεινός συλλέκτης, ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, αποσυσκευάζοντας τη βιβλιοθήκη του, εξομολογείται: «Κάθε πάθος συνορεύει με το χάος, όμως το συλλεκτικό πάθος εγγίζει τα όρια του χάους των αναμνήσεων». Παρόμοιες σκέψεις ίσως να είχε κάνει και ο Αγαθόφρων αν είχε φτάσει στην Ανδρίτσαινα και παραλάμβανε τη βιβλιοθήκη του. Νικολόπουλος και Μπένγιαμιν μοιράζονται το ίδιο πάθος.
Με όχημα τις δύο ιστορίες, η δημιουργική πλατφόρμα werkraum φέρνει κοντά επαγγελματίες από την Αθήνα και την Ζυρίχη που δραστηριοποιούνται στους χώρους της αρχιτεκτονικής, του θεάτρου και του βιβλίου και επιχειρεί μαζί τους μια μοναδική βιωματική εγκατάσταση για τους κρυμμένους θησαυρούς της γνώσης και το αέναο ταξίδι τους στον χρόνο.

Διαμορφωμένη in situ για το αίθριο του Μουσείου Μπενάκη, η εγκατάσταση φιλοδοξεί να ξεδιπλώσει το πραγματικό και αφηγηματικό μέγεθος μιας βιβλιοθήκης, ως άτλαντα της μνήμης που ταξιδεύει ανάμεσά μας. Τα βιβλία γίνονται μάρτυρες του ταξιδιού αυτού και συνδέουν την αστική καθημερινότητα στην Αθήνα με τον πραγματικό χώρο της συλλογής στην Ανδρίτσαινα, ενός αληθινού θησαυρού κρυμμένου στα βουνά της Πελοποννήσου. Κατά την είσοδό του ο επισκέπτης παίρνει ένα ζευγάρι κιάλια, απαραίτητα για να παρακολουθήσει τη βιβλιοθήκη, ενώ βρίσκεται εν μέσω μίας ηχητικής εγκατάστασης που έχει επιμεληθεί ο Κορνήλιος Σελαμσής. Το έργο βρίσκεται υπό εξέλιξη και θα εξελίσσεται καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Στα εγκαίνια της εγκατάστασης, στις 28 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί ειδική περφόρμανς στις 20:30 το βράδυ.

 

Δείτε το τρέιλερ του Αγαθόφρονα εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=BHJ6iZ0lhNI

 

Συντελεστές:

Σύλληψη – Συντονισμός: Δάφνη Κοκκίνη
Δημιουργική ομάδα: Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, Δάφνη Κοκκίνη, Γιώργος Κουρμαδάς, Καρολίνα Μωρέττη
Ηχητική κατασκευή: Κορνήλιος Σελαμσής

Sound Design: Marcel Babazadeh
Φιλολογική επιμέλεια: Μαρία Σκιαδά
Σύμβουλος δραματουργίας: Armin Kerber
Κινηματογράφηση: Γιάννης Χήνος, Άλκηστις Κοκκίνη
Σχεδιασμός ήχου: Marcel Babazadeh
Συνεργάτης στον σχεδιασμό της ηχητικής κατασκευής: Φοίβος Πετρόπουλος

Σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη
Επιπλέον υποστηρικτικοί φορείς: Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας, Σύλλογος Ελλήνων Επιστημόνων Ελβετίας

Ελεύθερη είσοδος

Μέρες και ώρες επίσκεψης: Πέμπτη & Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή & Σάββατο: 10.00-22.00


Η παράσταση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018 ΟΥΝΕΣΚΟ». Mε τη στήριξη του Δικτύου Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων Athens Culture Net, με ιδρυτικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

Joyland – του Saim Sadiq- Τριανόν

Κύκλος Προβολών Σινεμά Ψ 2024 «Πολιτισμικές μορφές της σεξουαλικότητας» Joyland (126’, 2022) του Saim Sadiq Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2024 Ώρα 17:00 Κινηματογράφος Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21