Σύνοψη
Ο εξάχρονος Άσλακ μένει, μαζί με την μητέρα του, Άστρι, σ’ ένα μικρό χωριό της Νορβηγίας που βρίσκεται ανάμεσα στη θάλασσα και τα βουνά. Ένα βράδυ με πανσέληνο, ο φίλος του μικρού του δείχνει κάτι ανησυχητικό: κάποιος έχει σκοτώσει τρία πρόβατα. Η εξήγηση του φίλου του, πως υπαίτιος είναι ένας λυκάνθρωπος, εξάπτει τη φαντασία του Άσλακ. Έτσι, όταν ο σκύλος του το σκάει, ο Άσλακ αποφασίζει να περιηγηθεί στο τρομακτικό δάσος πίσω από το σπίτι του. Άραγε, αυτά που του συμβαίνουν εκεί μέσα είναι πραγματικότητα ή αποκύημα της φαντασίας του;
«Η Κοιλάδα των Σκιών» γυρίστηκε σε φιλμ 35mm κι αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Γιούνας Μάτσοφ Γκουλμπράντσεν, ο οποίος συνεργάστηκε στενά με τον διευθυντή φωτογραφίας και αδελφό του, Μάριους. Τα δύο αδέλφια σπούδασαν στην Εθνική Κινηματογραφική Σχολή της Πολωνίας στο Λοτζ, μια φημισμένη σχολή από την οποία έχουν αποφοιτήσει σκηνοθέτες όπως ο Κισλόφσκι, ο Πολάνσκι και ο Βάιντα.
Σημείωμα του Σκηνοθέτη
Η Ιδέα
Πάντα ήθελα να κάνω μια ταινία από την οπτική ενός παιδιού. Ο τρόπος που σκέφτονται τα παιδιά και οι προβληματισμοί τους με συναρπάζουν. Ο Άσλακ είναι σε μια ηλικία που αρχίζει να αποκτά συνείδηση του εαυτού του και του περιβάλλοντός του. Σ’ αυτή την ηλικία, τα όρια μεταξύ πραγματικότητας, ονείρου και φαντασίας συγχέονται. Ήταν σημαντικό για μένα να υπάρχει συνεχώς αυτή η σύγχυση γι’ αυτό διάλεξα να φτιάξω μια ταινία που να απεικονίζει το σύμπαν ενός παιδιού. Επίσης, η ταινία έπρεπε να είναι υπαινικτική. Να είναι, δηλαδή, οι εικόνες, και όχι ο διάλογος, το όχημα που οδηγεί την πλοκή.
Έμπνευση και Επιρροές
«Η Κοιλάδα των Σκιών» είναι μια εφιαλτική εκδοχή του παραμυθιού «Ο Πέτρος και ο Λύκος». Όμως, πρέπει να ομολογήσω πως το σκανδιναβικό γοτθικό στοιχείο μπορεί να αποτέλεσε την πιο σημαντική πηγή έμπνευσής μου.
Ψάχνοντας την Κατάλληλη Τοποθεσία
Ξέραμε ακριβώς τι ζητούσαμε αλλά μας πήρε δύο χρόνια να βρούμε τους ιδανικούς χώρους για τα γυρίσματα. Ψάχναμε για μελαγχολικά τοπία που να μην είναι απλώς γραφικά. Από κινηματογραφικής άποψης, τα γυρίσματα στην Νορβηγία μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα γιατί οι εικόνες πολύ εύκολα δείχνουν σαν καρτ ποστάλ. Ευτυχώς, καταλήξαμε στην νοτιοδυτική ακτή της Νορβηγίας. Όλα όσα ψάχναμε ήταν εκεί: ένα ανοιχτό τοπίο με απότομα βουνά, πετρόχτιστα τείχη και μεγάλα, σκοτεινά δάση με τρομακτικά δέντρα εκατοντάδων ετών.
Μουσική
Ο Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ είναι ένας από τους καλύτερους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής στην ιστορία του σινεμά. Η συνεργασία μας πήγε πολύ καλά: με έπεισε πως η μουσική έπρεπε να συμπεριλαμβάνει και πιάνο κι εγώ τον έπεισα να χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικά όργανα. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που ο Πράισνερ έβαλε ηλεκτρονικά στοιχεία σε ταινία. Συζητήσαμε εκτενώς για το ότι η μουσική θα έπρεπε να αντικαθιστά τον διάλογο και να εκφράζει τον εσωτερικό κόσμο του Άσλακ. Δημιούργησε μουσικά θέματα για κάθε χαρακτήρα και συμπεριέλαβε άλλα που δένουν με στοιχεία της φύσης. |