” Φαινόμενο Ρασομόν” της Αναστασίας Παπαστάθη

” Φαινόμενο Ρασομόν”

της Αναστασίας Παπαστάθη

 2ος Χρόνος

 Παράταση λόγω επιτυχίας έως την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου

 κάθε Σάββατο στις 9μμ & Κυριακή στις 7μμ

 Το έργο της Αναστασίας Παπαστάθη εμπνευσμένο από διηγήματα του Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα και από αρχαίους μύθους  “περί αληθείας” επιχειρεί να θέσει ερωτήματα που αφορούν στην σχετικότητα της αλήθειας και στην διαφορετική οπτική των ανθρώπων για το ίδιο γεγονός.

 

Λίγα λόγια για το έργο

Βρισκόμαστε στην εποχή του μεσαίωνα στη δύση.

Μετά την δίκη για τον φόνο ενός άνδρα, ένας Μοναχός, μια Περουκιέρισα κι ένας Ξυλοκόπος, για να προστατευτούν από την καταιγίδα που ξεσπάει, βρίσκουν καταφύγιο στα ερείπια της πύλης Ρασομόν.

Τα τρία αυτά πρόσωπα, συζητούν για το γεγονός που τάραξε την πόλη.

Πριν τρεις μέρες, στο δάσος, ένας Άντρας δολοφονήθηκε και η Γυναίκα του βιάστηκε. Ως ύποπτος, συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο ένας Ληστής.  Η Γυναίκα καλείται να καταθέσει, το ίδιο και ο Μοναχός που είδε το ζευγάρι να μπαίνει στο δάσος, αλλά και ο Ξυλοκόπος, που όπως ισχυρίζεται ήταν ο πρώτος που βρήκε τον νεκρό. Ακόμα και την εκδοχή του Άντρα μαθαίνουμε μέσω της Περουκιέρισας, που τον συνάντησε τυχαία αιμόφυρτο  στο δάσος, λίγο πριν πεθάνει.

Μάρτυρες και κατηγορούμενοι , για το ίδιο γεγονός, αφηγούνται μια  διαφορετική ιστορία, η οποία ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του θεατή και του επιτρέπει να δώσει τις δικές του απαντήσεις.

 

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Το “Φαινόμενο Ρασομόν” αφορά στην σχετικότητα της αλήθειας. Είναι ένα εγχείρημα μέσα από το οποίο θέλησα ερευνήσω την λειτουργία του ανθρώπου σε σχέση με την αλήθεια και στην συνέχεια να το μοιραστώ με τους θεατές.

Με αφορμή τον φόνο ενός άντρα μάρτυρες και κατηγορούμενοι καταθέτουν για το ίδιο γεγονός μια διαφορετική ιστορία. Από το σημείο αυτό ξεκινούν τα ερωτήματα. Για ποιό λόγο, και κάτω από ποιες συνθήκες οι άνθρωποι, για κάτι τόσο συγκεκριμένο έχουν εντελώς διαφορετική οπτική; Με την προϋπόθεση ότι ο κάθε ένας καταθέτει την δική του αλήθεια, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν στην διαμόρφωση αυτής της αλήθειας;

Ο χαρακτήρας, το πνευματικό  επίπεδο, τα κίνητρα του κάθε ανθρώπου, ακόμα και η στιγμή στην οποία βρίσκεται, φαίνεται να είναι σημαντικές παράμετροι στην διαμόρφωση της αλήθειας του κάθε ενός.

Όπως και να έχει διακρίνουμε μια απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό, σ’ αυτό που υπάρχει και σε αυτό που νομίζουν τα πρόσωπα του έργου ότι υπάρχει.

Είναι προφανές, ότι το υποκειμενικό στοιχείο  επικρατεί του αντικειμενικού.

Ταυτόχρονα όμως τίθεται το ερώτημα: Υπάρχει αντικειμενική αλήθεια; Και αν ναι ποιος την ορίζει;

Το έργο εκτυλίσσεται στην δύση την εποχή του μεσαίωνα, μια εποχή των ακραίων αντιθέσεων, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν.

Η επιλογή μιας τόσο μακρινής εποχής για να τεθεί ένα τόσο σύγχρονο θέμα, όπως είναι η σχετικότητα της αλήθειας, πηγάζει από την πεποίθηση ότι η απόσταση μας επιτρέπει να παρατηρούμε με καθαρότητα, να παραμένουμε ανοιχτοί, να μην νοιώθουμε απειλή  και τότε αυτό που είναι μακρυά, έρχεται κοντά μας, χωρίς να μας φοβίζει, αντίθετα μας δημιουργεί κίνητρο για  ενδοσκόπηση και  επαναπροσδιορισμό.

 

Αναστασία Παπαστάθη

Ο  Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα και ο όρος “Φαινόμενο Ρασομόν”

 Ο  Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Ιαπωνικής λογοτεχνίας. Γεννήθηκε το 1892 και αυτοκτόνησε σε ηλικία 35 ετών.

Στοχαστής με σπάνιο πνεύμα, γνήσιος διανοητής αρνήθηκε κάθε συμβατικότητα. Πολλά από τα θέματά του, άντλησε από μεσαιωνικές ιστορίες της πατρίδας του τις οποίες ξαναέγραψε με σύγχρονη γραφή. Έγινε ευρύτερα γνωστός μετά το 1950 όταν ο Ακίρα Κουροσάβα γύρισε την ταινία  “Ρασομόν”, το σενάριο της οποίας ήταν  βασισμένο σε διηγήματά του.

Το 1952  η ταινία συμμετείχε στις Κάννες και κέρδισε το μεγάλο βραβείο ενώ στην Αμερική απέσπασε το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Πολλά χρόνια μετά, το θέμα της παραμένει επίκαιρο.

Ο ανεξιχνίαστος φόνος ενός άντρα στην μεσαιωνική Ιαπωνία των σαμουράι και οι διαφορετικές καταθέσεις των μαρτύρων εξακολουθεί να απασχολεί την σκέψη των διανοητών, αλλά και να έλκει το ενδιαφέρον των σινεφίλ.

Έτσι επικράτησε ο όρος “Φαινόμενο Ρασομόν” κυρίως στην νομική επιστήμη αλλά και στην ψυχολογία.

Στην νομική για παράδειγμα ο ανωτέρω όρος, αντιπροσωπεύει την περίπτωση, που για το ίδιο γεγονός υπάρχουν διαφορετικές καταθέσεις μαρτύρων.

 

Συντελεστές

KEIMENO-ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Αναστασία Παπαστάθη

ΣΚΗΝΙΚΟ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ:Κυριακή Πανούτσου

ΜΟΥΣΙΚΗ-ΗΧΟΙ: Πάνος Φορτούνας

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Αντώνης Κουτρουμπής 

ΠΡΟΒΟΛΗ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: BRAINCO

 

Ερμηνεύουν με σειρά εμφάνισης οι ηθοποιοί:

ΜΟΝΑΧΟΣ: Αναστασία Παπαστάθη

ΞΥΛΟΚΟΠΟΣ: Νίκος Μπουσδούκος

ΠΕΡΟΥΚΙΕΡΙΣΑ: Μαρία Σκούντζου

ΛΗΣΤΗΣ: Δημήτρης Τσολάκης

ΑΝΔΡΑΣ: Γιώργος Λαμπριανός

ΓΥΝΑΙΚΑ: Άλκηστις Βούλγαρη

 Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: κάθε Σάββατο στις 9μμ & Κυριακή στις 7μμ

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ: 15 € κανονικό και 12€ μειωμένο

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: στο ταμείο του θεάτρου 210 9769294 και στο viva.gr

ΘΕΑΤΡΟ RADAR

Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93,  Αθήνα

Τ.Κ. 11744  στάση μετρό ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

τηλ. : 210 9769294

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ! Άννα Σεβαστή Τζίμα & Θωμάς Κινδύνης   Η εννεαμελής «Παραμυθένια Ορχήστρα» του Θωμά Κινδύνη θα μας πείσει πως το bulling,

ΦΑΝΤΑΣΜΑTA ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΡΕΤΡΟΣΠΑΚΤΙΒΑ UDI ALONI

ΦΑΝΤΑΣΜΑTA ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΡΕΤΡΟΣΠΑΚΤΙΒΑ UDI ALONI ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ 2024 28-29-30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΟ STUDIO  ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ “Όσο αγαπώ τον ένα, τόσο περισσότερο αγαπώ τον άλλο. Δεν μπορώ να

«ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ» μια δραματική κωμωδία

« ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ » μια δραματική κωμωδία κάθε  Δευτέρα & Πέμπτη στις 21:00 στο Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείο Οδηγών Ταξί Αττικής Τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία σε μια αίθουσα αναμονής, σε