Γράμματα στη Νόρα
του James Joyce
Ο Τζέημς Τζόυς συναντά τη Νόρα Μπάρνακλ στο ξενοδοχείο Μπάγκειον και η ερωτική τους ιστορία αναβιώνει επί σκηνής.
Οι επιστολές του Τζόυς αποκαλύπτουν με απόλυτη φυσικότητα τη γελοία, προκλητική, παραληρηματική κι εξουθενωτική διαδικασία του έρωτα. Άλλοτε λυρικές και ποιητικές, γεμάτες τρυφερότητα και στοργή, και άλλοτε προκλητικές και χυδαίες. Η παράσταση φωτογραφίζει έναν κοινά αποδεκτό τόπο παράνοιας όπου κάθε ερωτευμένος βιώνει μέσα του. Μια πάλη άνευ όρων και άνευ ορίων. Ένας αγώνας για να παραμείνει ο έρωτας στην ύψιστη μορφή του.
“Σε έχω σοκάρει με τις βρομιές που σου έγραψα. Ίσως να σκέφτεσαι πως η αγάπη μου είναι κάτι βρόμικο. Είναι, αγαπημένη μου, ορισμένες στιγμές.“
Ο πλούτος των συναισθημάτων του συγγραφέα μέσα από την προκλητική γραφή του, πέρα από σεμνοτυφίες και προκαταλήψεις μας προκαλεί να σταθούμε απέναντι στον έρωτα τελείως γυμνοί και να βυθιστούμε στα πιο βαθιά, σκοτεινά και ανεξιχνίαστα κομμάτια του εαυτού μας.
“Αναρωτιέμαι μήπως υπάρχει μέσα μου μια δόση τρέλας ή μήπως είναι η τρέλα του έρωτα;”
( 30 Αυγούστου 1909)
Ο Πλάτων περιγράφει τον έρωτα σαν μία κατάσταση τρέλας.
Ποιητές, συγγραφείς, επιστήμονες, ψυχολόγοι, βιολόγοι, ερευνητές προσπαθούν να μιλήσουν για τον έρωτα.
Ο Έρωτας ερωτά.
Η Πηνελόπη Φλουρή και η Ομάδα Abnormal μετά τον “Ξένο” του Καμύ (2016), καταπιάνονται με το σπάνιο και ατόφιο υλικό των ερωτικών επιστολών του Τζέημς Τζόυς προς την Νόρα Μπάρνακλ. Η σκηνοθέτης, αξιοποιώντας την ποιητική διάσταση των επιστολών, δημιουργεί ένα ονειρικό και ταυτόχρονα παρανοϊκό σύμπαν. Το έργο επιχειρεί μία ανατομία και ανασύνθεση του έρωτα. Η σκηνοθετική προσέγγιση τοποθετεί το έργο σε ένα α-χωρικό, α-χρονικό πλαίσιο όπου μόνο οι ημερομηνίες των γραμμάτων θυμίζουν ότι η ιστορία αυτή εξελίχτηκε έναν αιώνα πριν. Το πιάνο γίνεται ζωντανός οργανισμός, η δόνηση απο τα πλήκτρα και η δόνηση των λέξεων ενώνονται σε κραυγές αγωνίας.
Στοιχεία της Παράστασης
Η κεντρική αίθουσα στο ιστορικό Ξενοδοχείο Μπάγκειον δημιουργεί ένα ιδανικό σκηνικό για το έργο. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση και την εκτέλεση επί σκηνής στο πιάνο, αναλαμβάνει ο Απόστολος Λαγαρίας. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Μαρία Καραθάνου, την κινησιολογία η Όλγα Σπυράκη και το φωτισμό ο Γιώργος Αγιαννίτης. Επί σκηνής παίζουν η Πηνελόπη Φλουρή και ο Απόστολος Λαγαρίας. Στην παράσταση ακούγονται επίσης κείμενα των Δημήτρη Δημητριάδη, Γιάννη Σκαρίμπα και Anne Sexton.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία/Σύλληψη/Δραματουργία: Πηνελόπη Φλουρή
Μουσική Σύνθεση/Πιάνο επί σκηνής: Απόστολος Λαγαρίας
Επιμέλεια Κίνησης: Όλγα Σπυράκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Ντέμου
Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία Καραθάνου
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Σχεδιασμός Multimedia: Διονύσης Σιδηροκαστρίτης
Φωτογραφία-Βίντεο: Meghdad Fadeaeenia / Μαρία Σπένδου
Διδασκαλία Τραγουδιού: Εύα Μυλωνά
Συμμετοχή: Πέτρα Μαυρίδη
Παίζουν: Πηνελόπη Φλουρή / Απόστολος Λαγαρίας
Εκτέλεση Παραγωγής: ΔΕΚΑΕΦΤΑΤΡΙΤΑ Productions
Το έργο θα παιχτεί για 11 παραστάσεις στο ξενοδοχείο Μπάγκειον το Δεκέμβρη
με την ευγενική παραχώρηση των εκδόσεων Πατάκη
και βασισμένο στην μετάφραση της Κατερίνας Σχινά
Με την υποστήριξη των
Ξενοδοχείο Μπάγκειον
Φίλιππος Νάκας
Royal Bowling
The Balloon Idea
Βιογραφικά βασικών συντελεστών
Η θεατρική ομάδα Abnormal ξεκίνησε το 2012 με πρωτοβουλία της Πηνελόπης Φλουρή και με στόχο την αναζήτηση μίας προσωπικής σκηνικής γλώσσας. Πειραματίζεται με τα σύγχρονα τεχνικά μέσα, ενώ το σώμα παραμένει το πιο ισχυρό και κυρίαρχο μέσο για να ειπωθεί η κάθε ιστορία. Από το 2013 έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει παραστάσεις σε φεστιβάλ και θεατρικούς χώρους της Αθήνας. (“Συνέβη χθες” του Mark Ravenhill, 2014, Φεστιβάλ Αισχυλείων στην Ελευσίνα / “Άγιοι Σχεδόν”, 2014, Φεστιβάλ OFF OFF ATHENS, Θέατρο Επί Κολωνώ / “Ο Ξένος” του Α.Καμύ, 2016, Βios).