«Το επάγγελμα της μητρός μου» κριτική από την Μαρίκα Θωμαδάκη

Κριτική θεάτρου

 

Γράφει η Μαρίκα Θωμαδάκη*

 

Θέατρο «Στοά»

Μποστ, «Το επάγγελμα της μητρός μου»

Θεατρική Διασκευή: Θανάσης Παπαγεωργίου

Σκηνοθεσία: Θανάσης Παπαγεωργίου

Σκηνικά: Λέα Κούση
Κοστούμια: Λέα Κούση
Ερμηνεύουν: Θανάσης Παπαγεωργίου, Εύα Καμινάρη, Δημήτρης Θεοδώρου, Ελευθερία Στεργίδου, Γιάννης Φουντάς, Αγγελική Τσιάκαλου

 

Ο αγαπημένος Μποστ επανέρχεται δριμύτατος στο θέατρο «Στοά» μέσα από μία απογειωτική σκηνική πραγμάτωση του έργου του, «Το επάγγελμα της μητρός μου», σε θεατρική διασκευή Θανάση Παπαγεωργίου. Οι διακειμενικές ανταύγειες γίνονται ορατές χάρη στην άρτια γνώση των κωδίκων του Μποστ από τον Θανάση Παπαγεωργίου που σκηνοθετεί την παράσταση. Με γνώμονα έναν εύστοχα αντιστικτικό λόγο, η σκηνοθεσία οδηγείται στην αισθητική την οποία επιτάσσει μία πληθώρα από λογικά παράδοξα. Έτσι, απέναντι στο «αμάρτημα» του Βιζυηνού προβάλλεται το «επάγγελμα» του Μποστ, ενώ απέναντι στην ψυχοδομή του νεαρού Ιπποκράτη εμφανίζεται αμυδρά ο «μικρομέγαλος» ως απόηχος από το έργο του Βιτράκ, «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία». Κατά τον ίδιο τρόπο, ο  «λογιστής» πατέρας παραπέμπει στο αντίστοιχό του πρότυπο από το «μικρό σουρεαλιστικό δράμα» του Απολλιναίρ, «Οι μαστοί του Τειρεσία».

Συνολικά, η παράσταση του Θανάση Παπαγεωργίου κινείται στον αστερισμό του σουρεαλισμού. Ο σκηνοθέτης υπηρετεί το χαρακτηριστικό στιλιζάρισμα που ενθαρρύνει την διακειμενική κωδικοποίηση και την απόσταση που δημιουργείται ανάμεσα στην όψη και την ουσία των πραγμάτων.

Ως δρών πρόσωπο της πλοκής, ο Θανάσης Παπαγεωργίου στηρίζει και επαυξάνει την εξουσία του και την έντονη προθετικότητα στην οποία υποτάσσεται η έξοχη σύζυγος-μητέρα της Εύας Καμινάρη. Η κα. Καμινάρη ευθυγραμμίζεται προς τον κώδικα που εκφράζει το πρόσωπο της αναφοράς και υπερβαίνει τα όρια του ευ πράττειν δηλώνοντας ξαφνικά ότι θέλει να ακολουθήσει το επάγγελμα της εκδιδόμενης. Η απόφασή της και η επιχειρηματολογία της θέτουν σε λειτουργία την πλοκή που στροβιλίζεται μεταξύ άκρας σοβαρότητας και κωμικού στοιχείου. Εξάλλου, οι ηθοποιοί του θιάσου Δημήτρης Θεοδώρου, Ελευθερία Στεργίδου, Γιάννης Φουντάς και Αγγελική Τσιάκαλου στους ρόλους των παιδιών και των «εκπαιδευομένων» κινούνται με άνεση και ιλαρή αποτελεσματικότητα. Εν κατακλείδει, η παράσταση στο θέατρο «Στοά» αναδεικνύει άριστα τα σκηνικά και τα κουστούμια της Λέας Κούση δημιουργώντας έτσι ολοκληρωμένο αισθητικό απείκασμα με αφετηρία ένα καλοδουλεμένο πιραντελικό στυλιζάρισμα.

 

*Η Μαρίκα Θωμαδάκη είναι Καθηγήτρια Θεωρίας και Σημειολογίας του Θεάτρου, τ. Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Αθηνών.

 

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

Νέα στέγη για τον ΤΕΧΝΟΧΩΡΟ CARTEL

Νέα στέγη για τον  ΤΕΧΝΟΧΩΡΟ CARTEL   Ο Τεχνοχώρος Cartel επιστρέφει δυναμικά στα θεατρικά δρώμενα μετά από δυο χρόνια παύσης και αποκτά νέα στέγη στις

KOSTAS PATSIOTIS QUARTET “OCTOBER”

KOSTAS PATSIOTIS QUARTET “OCTOBER”   HALF NOTE JAZZ CLUB M. ΔΕΥΤΕΡΑ 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 21:30 Ο διακεκριμένος συνθέτης και κοντραμπασίστας Κώστας Πατσιώτης παρουσιάζει το project “October”

Η ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑ THE RITUAL

Η ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑ THE RITUAL Το καλοκαίρι στους κινηματογράφους από την  The  Film  Group Λίγα λόγια για την ταινία   Δυο ιερείς, ο ένας σε αμφισβήτηση της πίστης του