Καλώς ορίσατε στο full-time.gr, Καλή χρονιά!
Μετά από μια μεγάλη παύση αναζητήσαμε τους ανθρώπους που πάντα επικοινωνούσαμε και θέλουμε να μάθουμε που βρίσκονται όλη αυτήν την περίοδο.
Θα θέλαμε να μας περιγράψετε το 2020 , με μια λέξη ή με πολλές …
Πως νιώθετε μετά από ένα περίπου χρόνο περιορισμού;
Νιώθω καλά σε γενικές γραμμές. Μου λείπει λίγο η ηρεμία. Θα ήθελα να μην έχω αυτό το άγχος που νιώθω κάθε φορά που βγαίνω έξω και ανησυχώ για το αν θα με σταματήσουν να με ελέγξουν επειδή περπατάω στον δρόμο. Με πολύ προσπάθεια προσπαθώ να μη με επηρεάσει όλη αυτή η κατάσταση εγκλεισμού και νομίζω πως μέχρι τώρα τα καταφέρνω.
Ποια ήταν η πρώτη αντίδραση όταν έκλεισαν τα θέατρα και οι μουσικές σκηνές;
Στεναχωρέθηκα αλλά ήλπιζα ατυχώς, ότι δεν θα κρατήσει για πολύ. Είναι απελπιστικά τα ημίμετρα της κυβέρνησης και ανησυχητικό που οι καλλιτέχνες είναι τόσο μουδιασμένοι. Ήλπιζα ότι θα βρουν τον τρόπο με τη δημιουργικότητα που τους διακρίνει να βγουν στον δρόμο, να γίνουν παραστάσεις σε πλατείες και πάρκα ή και ακόμα μέσα σε σπίτια όπως γινόντουσαν για παράδειγμα σε καθεστωτικές περιόδους.
Ποια ήταν τα πρώτα δημιουργικά βήματα που έγιναν, μετά το εγκλεισμό; Με τι καταπιαστήκατε;
Συμμετείχα ως βοηθός σκηνοθέτη σε μια διαδικτυακή θεατρική παράσταση και ξεκινήσαμε διαδικτυακά σεμινάρια δημιουργικής γραφής με την Καταπακτή. Τα οποία τα συνεχίζουμε με μεγάλη επιτυχία. Ξεκινάει τώρα και ένας νέος κύκλος μαθημάτων. Είναι φοβερό πως έρχονται συμμετέχοντες από όλη την Ελλάδα αλλά και από κάποιες χώρες της Ευρώπης που θέλουν να εκφραστούν δημιουργικά και εμπιστεύονται το εργαστήρι μου. Προσπάθησα επίσης, και συνεχίζω να προσπαθώ να γράφω όσο πιο συχνά μπορώ.
Ήταν μια νέα αρχή ; ή μια λύση για να ξεφύγετε από τον πρωτόγνωρο αυτό γεγονός;
Πάντα εστιάζω στα προβλήματα και στα εμπόδια λόγω του χαρακτήρα μου, πάντα όμως προσπαθώ να ελίσσομαι και να βρίσκω λύσεις.
Μέσα σε αυτήν την περίοδο πιστεύετε ότι έγινε ένα ξεκαθάρισμα στον επαγγελματικό τομέα τόσο στο εξωτερικό περιβάλλον αλλά και στον εσωτερικό σας κόσμο;
Ευτυχώς ναι. Συνειδητοποίησα όλα όσα πρέπει να αποβάλλω και σε τι πρέπει να εστιάσω.
Η πολιτεία, από ότι φαίνεται δεν ήταν επαρκής για να αντιμετωπίσει μια τόσο σοβαρή υπόθεση, τι πιστεύετε ότι φταίει; Η πολιτεία μόνο, ή σε συνδυασμό με τον καλλιτεχνικό χώρο φάνηκε μια γενικότερη ανεπάρκεια? Πως το αντιλαμβάνεστε μετά από 10 μήνες;
Την πολιτεία δεν την νοιάζει η τέχνη. Το απέδειξε περίτρανα. Υπάρχει όμως και μια μουγγαμάρα στον καλλιτεχνικό χώρο. Ίσως γιατί πολλοί καλλιτέχνες δεν έχουν μάθει να λειτουργούν συλλογικά. Βούλιαξαν μάλλον μέσα στο εγώ τους. Ίσως αρκετοί να μην ξέρουν πως να μιλήσουν μέσα από το έργο τους για αυτά που συμβαίνουν σήμερα.
Από εδώ και έπειτα τι θα θέλατε να διορθώσετε και τι να αλλάξει άρδην; (επαγγελματικά)
Θα ήθελα να εστιάσω στο γράψιμο και στη διδασκαλία δημιουργικής γραφής. Αυτό που θα ήθελα λοιπόν επαγγελματικά να διορθώσω είναι να απαλλαγώ από όλες τις άλλες δουλειές που πλήττουν τον δημιουργικό μου εαυτό.
Για τις online παραστάσεις τι έχετε να πείτε;
Κάποιες προσπάθειες έχουν ένα ενδιαφέρον. Όμως δεν πρέπει να εγκλωβιστούμε μόνο σε αυτό το είδος τέχνης.
Πως φαντάζεστε τη νέα χρονιά;
Θέλω πολύ να ταξιδέψω και να καταφέρω να τελειώσω το νέο μου βιβλίο. Ελπίζω επίσης να μη μας αφήσει κατάλοιπα κλεισούρας και απόστασης από τους άλλους η χρονιά που μας πέρασε. Με τρομοκρατεί το πόσο εύκολα μπορούμε να απομονωθούμε από τους άλλους ανθρώπους.
Τι κρατάτε από όλη αυτήν την εμπειρία; Και τι πετάτε; (γενικά όχι μόνο για τα επαγγελματικά)
Η ζωή μας δεν αξίζει αν δεν βρισκόμαστε με άλλους ανθρώπους. Kρατάω επίσης όλες εκείνες τις συναντήσεις με τους μαθητές μου αλλά και τους ανθρώπους που γνώρισα στις παρουσιάσεις του βιβλίου μου Γεννημένος Λούζερ. Θα ήθελα να πετάξω όλα αυτά τα μεσαιωνικά μέτρα που μας επιβάλλουν στα μουλωχτά και μας σπρώχνουν πίσω σε έναν κοινωνικό και εργασιακό μεσαίωνα.
Ποιος είναι ο τίτλος (έργου ή τραγουδιού) που θα θέλατε να αφιερώσετε σήμερα;
Μια φράση που έλεγε η γιαγιά της καλής μου φίλης, της Μαρίας. Η τύχη του ανθρώπου είναι ένας άλλος άνθρωπος.
Μάθετε περισσότερα για το νέο εργαστήρι δημιουργικής γραφής στον παρακάτω σύνδεσμο.
https://katapacti.gr/apo-ti-mnimi-sti-siggrafi-ergastiri-viomatikis-grafis/
Σύντομο βιογραφικό Ειρήνης Δερμιτζάκη
Γεννήθηκε το 1982 στη Σητεία. Σπούδασε Θέατρο στην Ελλάδα, και Κινηματογράφο στο Λονδίνο. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Δημιουργική Γραφή στο πανεπιστήμιο Teeside της Αγγλίας. Τα έργα της «Ορνιθοφοβία» και «Αντζελέτα και Ετελβίνα» (με την αιγίδα του υπουργείου πολιτισμού της Μεγ. Βρετανίας) έχουν ανέβει σε θέατρα του Λονδίνου. Έχει βραβευτεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα, Αγγλία και Αυστραλία. Συνεργάστηκε με διάφορα ιστολόγια και περιοδικά λογοτεχνίας και έχει επίσης γράψει διάφορα κείμενα για το ραδιόφωνο, για comics και σενάρια για ταινίες μικρού μήκους. Το 2017 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Αυτό που δεν γνωρίζω ακόμα» από την Anima Εκδοτική. Διηγήματα της έχουν εκδοθεί σε συλλογές από διάφορους εκδοτικούς οίκους. Έχει επίσης συμμετάσχει στο συλλογικό μυθιστόρημα “Η κατάρρευση” από τις εκδόσεις Παράξενες Μέρες. Το νέο της μυθιστόρημα “Γεννημένος Λούζερ” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος και βρίσκεται ήδη στα βιβλιοπωλεία η δεύτερη επανέκδοσή του. Έχει διδάξει δημιουργική γραφή σε Ελλάδα και Αγγλία σε διάφορους οργανισμούς αλλά και ατομικά σαν Creative Writing Mentor.