ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ «ΛΑΪΣ»
ΕΛΛΑΔΑ ΓΑΛΛΙΑ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
10-16 ΙΟΥΝΙΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ,
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ 21ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΑΛΛΟΦΩΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Εισιτήριο: 5 ευρώ
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος γιορτάζουν την ελληνογαλλική φιλία, με τη διοργάνωση ενός εκτενούς αφιερώματος στην κοινή κινηματογραφική ιστορία των δύο χωρών που τιτλοφορείται: ΕΛΛΑΔΑ-ΓΑΛΛΙΑ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ.
Το φιλόδοξο αυτό κινηματογραφικό αφιέρωμα σχεδιάζεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, τη Γαλλική Πρεσβεία και το Γαλλικό Ινστιτούτο στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάστασης του 1821.
Μια πρώτη γεύση θα πάρουμε στις 10-16 Ιουνίου όταν η Ταινιοθήκη θα παρουσιάσει στον θερινό της το αφιέρωμα του 21ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, όπου καλεσμένοι Έλληνες σκηνοθέτες παρουσιάζουν τις γαλλικές ταινίες της επιλογής τους: έργα που αγάπησαν, που τους σημάδεψαν ή τους ενέπνευσαν.
Συμμετέχουν μερικοί από τους σημαντικότερους έλληνες δημιουργούς:
Η Στέλλα Θεοδωράκη επέλεξε την ταινία Le Mépris (Η περιφρόνηση) του Jean-Luc Godard.
Η Ευαγγελία Κρανιώτη επέλεξε την ταινία La Jetée (Σταθμός αποχαιρετισμού) του Chris Marker.
Ο Πάνος Κούτρας επέλεξε την ταινία Mouchette του Robert Bresson.
Ο Γιάννης Οικονομίδης επέλεξε την ταινία J’embrasse pas (Δεν φιλώ… στο στόμα) του André Téchiné.
Η Εύα Στεφανή επέλεξε την ταινία Au hasard Balthazar (Στην τύχη ο Μπαλταζάρ) του Robert Bresson.
Ο Σύλλας Τζουμέρκας επέλεξε την ταινία L’inconnu du lac (Ο άγνωστος της λίμνης) του Alain Guiraudie.
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη επέλεξε την ταινία À nos amours (Στους έρωτές μας) του Maurice Pialat.
Παρόντες στις προβολές των ταινιών που επέλεξαν, θα είναι: η Στέλλα Θεοδωράκη, ο Σύλλας Τζουμέρκας, η Εύα Στεφανή και ο Γιάννης Οικονομίδης
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ
ΠΕΜΠΤΗ 10/6
Η ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ (1963, Ζαν Λικ Γκοντάρ)
Ο ταπεινός θεατρικός συγγραφέας Paul Javal εξελίσσεται σε πετυχημένο σεναριογράφο που ζει ευτυχισμένα μαζί με τη σύζυγό του Camille. Γράφει ένα σενάριο με θέμα την Οδύσσεια, που θα σκηνοθετήσει ο Fritz Lang, σε παραγωγή του Αμερικανού Jeremy Prokosh. Ενώ ο πρώτος θέλει να γυρίσει μια ταινία ψυχολογικού χαρακτήρα, ο δεύτερος θέλει μια επική ταινία. Όσο για τον Paul, που νοιάζεται πάνω απ’ όλα για τα οικονομικά του προβλήματα, κολακεύει και τους δύο, ενθαρρύνοντας μέχρι και το φλερτ που ξεκινά ο Jeremy με την Camille.
Προλογίζει η Στέλλα Θεοδωράκη
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11/6
ΣΤΟΥΣ ΕΡΩΤΕΣ ΜΑΣ (1983, Μορίς Πιαλά)
Η Suzanne είναι δεκαπέντε χρονών και ζει τη ζωή ενός κοριτσιού της ηλικίας της. Έχει ένα κύκλο φιλενάδων, κορίτσια λυκείου σαν κι αυτή, με γονείς του ιδίου οικογενειακού υπόβαθρου -τεχνίτες και έμποροι που εργάζονται σκληρά και δεν έχουν το χρόνο να αφοσιωθούν στα παιδιά τους. Τα κορίτσια δεν μοιράζονται απλά τα φλερτ και τις ιστορίες τους, αλλά αναδημιουργούν αυτό που δεν έχουν: μια στοργική οικογένεια. H ηρωίδα επιδίδεται σε μια σειρά από εφήμερους έρωτες, αλλά τελικά, επιζητώντας την αγάπη και την αποδοχή του πατέρα της, βρίσκει την ισορροπία στη ζωή της.
ΣΑΒΒΑΤΟ 12/6
Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ (2013, Αλέν Γκιροντί)
Καλοκαίρι. Κρυμμένο στις όχθες μιας λίμνης, ένα μέρος όπου φλερτάρουν άντρες. Ο Franck ερωτεύεται τον Michel, έναν άντρα όμορφο, ισχυρό και θανατηφόρα επικίνδυνο. Ο Franck το ξέρει, αλλά θέλει να ζήσει αυτό το πάθος.
Προλογίζει ο Σύλλας Τζουμέρκας
ΚΥΡΙΑΚΗ 13/6
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ (1962, Κρις Μαρκέρ)
Ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος έχει επεκταθεί σε όλη τη γη. Η ραδιενέργεια διαχέεται. Μοναδική σωτηρία αποτελεί η φυγή μέσα στο χρόνο, είτε στο παρελθόν είτε στο μέλλον. Οι επιστήμονες εργάζονται στα υπόγεια στρατόπεδα συγκέντρωσης. Κάτω από την τυραννική επιτήρηση των επιστημόνων, οι οποίοι τον στέλνουν σε ένα ταξίδι στο χρόνο ώστε να ζητήσει βοήθεια από τους ανθρώπους του μέλλοντος, ο πρωταγωνιστής θα καταφέρει να ζήσει μια ιστορία αγάπης με μια γυναίκα από άλλο χωροχρόνο.
και
MOUCHETTE (1967, Ρομπέρ Μπρεσόν)
Η Mouchette, μια λιγομίλητη έφηβη με πατέρα αλκοολικό και μητέρα βαριά άρρωστη, ζει μέσα στη μοναξιά. Ένα βράδυ µε καταρρακτώδη βροχή, χάνεται στο δάσος καθώς επιστρέφει από το σχολείο στο σπίτι. Εκείνο το βράδυ την φιλοξενεί ο Arsène, ένας λαθροκυνηγός, ο οποίος την κακοποιεί. Επιστρέφοντας στο σπίτι, η μητέρα της Mouchette πεθαίνει, πριν προλάβει η μικρή να της εκμυστηρευτεί αυτό που της συνέβη…
ΔΕΥΤΕΡΑ 14/6
ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ Ο ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ (1966, Ρομπέρ Μπρεσόν)
Ο Balthazar είναι το “κλοτσοσκούφι”, το θύμα. O καθένας από τους αφέντες του ενσαρκώνει ένα ελάττωμα της ανθρωπότητας και με κάθε έναν από τους αφέντες του, ο Balthazar θα υποφέρει έναν διαφορετικό πόνο. Αυτό που σκέφτεται, κανείς δεν το γνωρίζει. Αλλά έχει το μάτι ενός δικαστή. Η γαλήνια ζωή του αντιβαίνει στη ταραχώδη ύπαρξη των ανθρώπων. Τελικά πεθαίνει, επειδή φέρει την αμαρτία τους: τον χρυσό που του φόρτωσαν λαθρέμποροι στο δρόμο τους προς τα ισπανικά σύνορα.
Προλογίζει η Εύα Στεφανή
ΤΡΙΤΗ 15/6
ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΟΥ ΙΟΥΛΗ (Contes de juillet, 2017, Γκιγιόμ Μπρακ)
To Παρίσι και τα προάστιά του. Πέντε κορίτσια, πέντε αγόρια. Δύο ιστορίες. Μια καλοκαιρινή μέρα.
Μέρος πρώτο – Η κυριακάτικη φίλη. Η Milena και η Lucie, δύο συναδέλφισσες, θέλοντας να επωφεληθούν από την ηλιόλουστη Κυριακή, πάνε για μπάνιο στο κέντρο αναψυχής του Cergy-Pontoise. Η συνάντησή τους με έναν ενοχλητικό φύλακα θέτει σε κίνδυνο τη πρόσφατη φιλία τους.
Μέρος δεύτερο – Η Hanne και η εθνική εορτή Ενώ οι εορτασμοί της 14ης Ιουλίου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, η Hanne, μια φοιτήτρια από τη Νορβηγία, φλερτάρει με τρεις άντρες διαδοχικά. Τρεις συναντήσεις στη Φοιτητική Εστία, μέχρι να ξημερώσει.
Η συγκεκριμένη προβολή του 21ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου δεν εντάσσεται στο συγκεκριμένο αφιέρωμα.
ΤΕΤΑΡΤΗ 16/6
ΔΕΝ ΦΙΛΩ… ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ (1991, Αντρέ Τεσινέ)
Ο Pierre δεν είχε ως στόχο να κατακτήσει το Παρίσι όταν εγκατέλειψε τον τόπο που γεννήθηκε στη Νοτιοδυτική Γαλλία, αλλά να ζήσει απλά τη ζωή του στην πρωτεύουσα, μακριά από τα δεσμά και τις συμβάσεις. Για να ζήσεις τη ζωή σου βέβαια, σημαίνει πως πρώτα πρέπει να την κερδίσεις. Όταν όμως έχεις ένα δίπλωμα τραυματιοφορέα ως μοναδική αποσκευή, είναι δύσκολο. Ευτυχώς, ο Pierre είναι επινοητικός και πονηρός· διαθέσιμος και χωρίς προκαταλήψεις. Από τους διαδρόμους ενός νοσοκομείου μέχρι τα σαλόνια μιας κάποιας παρισινής διανόησης, θα γνωρίσει ένα σύμπαν τρυφερότητας ή και βίας, ανθρώπους που θα αλλάξουν την οπτική του για την ύπαρξη.
Προλογίζει ο Γιάννης Οικονομίδης
ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟ ΚΥΡΙΩΣ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Η ελληνογαλλική φιλία που σφυρηλατήθηκε κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821, δημιούργησε μία συνεχή και γόνιμη επαφή στον πνευματικό κόσμο των δύο χωρών. Αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου και της στενής φιλίας μεταξύ του Ανρί Λανγκλουά και της Αγλαΐας Μητροπούλου ήταν και η δημιουργία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, ενώ αποκορύφωμα αυτής της στενής σχέσης ήταν κι η πρόσφατη σημαντική συνεργασία μεταξύ των δύο Ταινιοθηκών για την αποκατάσταση και ψηφιοποίηση της ταινίας Οι Απάχηδες των Αθηνών (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη.
*Το κυρίως αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2021, στον θερινό κινηματογράφο «Λαΐς», στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Η Ταινιοθήκη θα παρουσιάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα ταινιών, σε τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη θα παρουσιάσει ταινίες σταθμούς που σημάδεψαν τη σχέση μεταξύ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και της Γαλλικής Ταινιοθήκης, από τον Ανρί Λανγκλουά στον Κώστα Γαβρά, περνώντας από τον Ζαν Ρους και τον Κλοντ Μπερί. Η δεύτερη θα αναδείξει τις επιρροές του γαλλικού σινεμά στον ελληνικό κινηματογράφο με προβολές εμβληματικών ελληνικών ταινιών. Και αντίστοιχα η τρίτη ενότητα θα παρουσιάσει την απεικόνιση της Ελλάδας, τόσο της κλασικής όσο και της σύγχρονης, στο γαλλικό κινηματογράφο.
ΙNFO
Εισιτήριο: 5 ευρώ
Ώρα προβολής: 9.15 μ.μ.
Ο ιστορικός θερινός κινηματογράφος «Λαΐς» επαναλειτουργεί με ασφάλεια, τηρώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο του Υπουργείου Πολιτισμού.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε σύντομα στο www.tainiothiki.gr
Ακολουθήστε μας στο facebook https://www.facebook.com/tainiothikigr/ και στο instagram https://www.instagram.com/tainiothikigr/ για να μαθαίνετε τα πάντα για τις δράσεις της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.