Γιάννης Σαββίδης   Η λίμνη   Ατομική έκθεση

Γιάννης Σαββίδης

Η λίμνη

Ατομική έκθεση

Η νέα ενότητα έργων του Γιάννη Σαββίδη με τίτλο “Η λίμνη” θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στον εκθεσιακό χώρο της ΔΛ Gallery στο κέντρο της Αθήνας (Ακαδημίας 6) και αποτελείται από 14 οριζόντια σχέδια (Landscape Size).

Η έκθεση αυτή πραγματοποιείται με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από την εξέγερση κυρίως ελληνόφωνων, ορθόδοξων αντιφρονούντων στο οθωμανικό καθεστώς το 1821.
Τα σχέδια της έκθεσης είναι ακουαρέλες και μελάνια εμπνευσμένα από ιστορικά πρότυπα τα οποία απεικονίζουν την Ακρόπολη των Αθηνών κι έχουν φτιαχτεί μεταξύ του 1790-1886 από δυτικούς επισκέπτες-ερευνητές.

Από τα πρωτότυπα έργα έγινε πιστή αντιγραφή της αρχικής σύνθεσης αλλά στη συνέχεια έγιναν μέρος ενός νέου διευρυμένου τοπίου που εμπλουτίστηκε με καινούρια στοιχεία.

Με τις επεκτάσεις που δημιούργησε ο Γιάννης Σαββίδης γύρω από κάθε ένα από τα 14 σχέδια παρεμβαίνει δυναμικά και αλλάζει την οπτική της ξενόφερτης φαντασιακής απεικόνισης και ερμηνείας του τόπου, γεμίζοντάς τα με πλοκές και σενάρια που δεν καταλήγουν πουθενά, ενώ ο χρόνος και ο τόπος στα σχέδια είναι ρευστός και διάχυτος.

Η μετατροπή των ιστορικών αυτών εικόνων-ντοκουμέντων σε φαντασμαγορικά παραμυθένια τοπία μεταμορφώνει τα σχέδια σε αυτό που πάντα υπήρξαν: Παραστάσεις επιθυμιών.

Η προσπάθεια του Γιάννη Σαββίδη να απεγκλωβιστεί από την μονόπλευρη δυναμική της «μίας ερμηνείας» και να δημιουργήσει μια νέα και ανοιχτή ερμηνευτική ενότητα πραγματοποιήθηκε με μια παιγνιώδη συστηματικότητα ως καλλιτεχνική πρακτική.

Σε όλα τα σχέδια επαναλαμβάνεται η Ακρόπολη των Αθηνών, επανεμφανίζεται η ακτή μιας λίμνης, μικρά παιδιά γίνονται οι πρωταγωνιστές σε διάφορες δράσεις ενώ και τα 14 σχέδια μπορούν να ενωθούν στα όρια τους ώστε να συνθέσουν ένα κλειστό κύκλο, ένα περισκοπικό τοπίο.

Η ιδέα αυτή παραπέμπει στα γνωστά «πανοράματα*» και «μυριοράματα» που ήταν δημοφιλή στον δυτικό πολιτισμό την εποχή της ελληνικής εξέγερσης. Μια ιδιαίτερη σειρά μάλιστα, λεγόταν «Ελληνικόραμα» (Hellenicorama) με τοπία εμπνευσμένα από την Ρούμελη, της Αττική και τον Μοριά.

                              

Τα έργα της έκθεσης πραγματεύονται την ασυμβατότητα μεταξύ της δυτικής αφήγησης μιας εξιδανικευμένης, αρχαιοπρεπούς αλλά και “φαντασιωμένης” Ελλάδας με τις αγνοημένες πολιτισμικές πραγματικότητες που συνέθεταν στις αρχές του 19ου αιώνα ένα πολύμορφο, βαλκανικό και φαντασμαγορικό πεδίο, στο πλαίσιο του οποίου το ένδοξο αρχαίο παρελθόν ήταν σχεδόν αδιάφορο.

Η αρχική αυτή σύγκρουση και έλλειψη συνοχής του φαντασιακού με το ιστορικό ως μια από τις κύριες αιτίες της δυσλειτουργίας, της έλλειψης κατανόησης και αποδοχής του πολιτισμού μας ως Έλληνες και τα συμπλέγματα που δημιουργεί μέχρι και σήμερα αποτελεί βασικό προβληματισμό στο σύνολο του έργου του Γιάννη Σαββίδη.

(«Η λίμνη» θα επανεκτεθεί στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της ENIA GALLERY στον Πειραιά μετά τον Ιανουάριο του 2022)

                                                    _______________
* τεχνητός, συνθετικός όρος του 18ου αιώνα, εμφανίστηκε μαζί με την «ανακάλυψη» του τοπίου (landscape) μέσω τουρισμού. Εφευρέτης του πρώτου πανοράματος ήταν ο ιρλανδός Robert Barker

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

Χάρις Αλεξίου “Το τραγούδι του φεγγαριού”

Χάρις Αλεξίου “Το τραγούδι του φεγγαριού” Maestro   Βρείτε το εδώ: https://HarisAlexiou.lnk.to/ToTragoudiTouFengariou   Δείτε το βίντεο εδώ: https://youtu.be/OcuZDBVF1xI  Μια έκπληξη περίμενε τους τηλεθεατές των δύο τελευταίων επεισοδίων