«Επέστρεφε» |Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη| ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννη

Ανδρέας Γεωργιάδης

«Επέστρεφε»

Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη

ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Επιμέλεια: Μαρία Γεωργοπούλου

23 Ιουνίου – 5 Αυγούστου 2022

Επέστρεφε συχνά και παίρνε με την νύχτα,

όταν τα χείλη και το δέρμα ενθυμούνται…

[1912*]

Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη με τίτλο «Επέστρεφε» στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη – Πτέρυγα Μακρυγιάννη, από τις 23 Ιουνίου 2022 σε επιμέλεια της διευθύντριας της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Μαρίας Γεωργοπούλου, με την υποστήριξη της Μικρής Άρκτου.

Τα έργα της έκθεσης, όλα μελάνια σε χαρτί, διάστικτα από αναφορές στο καφαβικό σύμπαν, επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα διάλογο τόσο με τον ίδιο τον ποιητή και το βίο του, όσο και με τους πρωταγωνιστές του έργου του. Με έναν απόλυτα προσωπικό τρόπο, ο Ανδρέας Γεωργιάδης δημιουργεί ένα δικό του φως, διάφανο και πλούσιο σε τονικές διαβαθμίσεις, συχνά μεταφυσικό, επιτρέποντας στη σκιά, πυκνή και στέρεη, να εισχωρήσει, και να ταράξει με την υπόνοια, τον συμβολισμό και την αμφιβολία, τα ήρεμα νερά της ζωγραφικής του περιπέτειας. Οι τόποι και οι διαδρομές του καβαφικού βίου, δημιουργούν μια γεωγραφία μνήμης όπου η απουσία και η υποβολή συντάσσουν ποιητικές ατμόσφαιρες και συμβολισμούς μεταφορών, προτείνοντας πολλαπλές αναγνώσεις των ίδιων ιστοριών.

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Γεωργοπούλου, σημειώνει μεταξύ άλλων:

«Στη νέα του έκθεση ο Αντρέας Γεωργιάδης συνομιλεί με τα ποιήματά του Καβάφη με έναν τρόπο που δείχνει την αμεσότητα αλλά και την σημασία που έχουν ο χώρος, ο τόπος, η ιστορία αλλά και τα πρόσωπα στην καλλιτεχνική δημιουργία. Οι γήινοι τόνοι που χρησιμοποιεί στα έργα του και τα κοντινά πλάνα που αναλύουν την έκφραση αλλά και την προσωπικότητα των ατόμων στα οποία αναφέρεται ο ποιητής, δημιουργούν ένα κόσμο εικαστικό που μας φέρνει πιο κοντά στη μνήμη αλλά και στη δημιουργία του Καβάφη.

Στο έργο του Γεωργιάδη η Αλεξάνδρεια είναι ένας τόπος μακρινός, ομιχλώδης, μαγικός και παραμυθένιος… είναι με αλλά λόγια ένας χώρος που τον εμπνέει να επιστρέψει εκατό χρόνια μετά στους χώρους όπου έζησε ο Καβάφης. Η Αλεξάνδρεια με τους δρόμους, τα καφενεία, τα μαγαζιά και τα σπίτια της φέρνει στο νου όχι μονάχα τον Αλεξανδρινό ποιητή αλλά και έναν κοσμοπολίτικο κόσμο που δεν υπάρχει πια. Τα αχνά αλλά πολύ ζωντανά τοπία σε ωθούν να τα επισκεφθείς νοερά, να αφήσεις τη φαντασία σου να περιπλανηθεί και να βιώσεις το χώρο και την ιστορία.

Πιο προσωπικά είναι τα πορτρέτα του Γεωργιάδη. Αινιγματικά, όμορφα, δοσμένα με σαφήνεια αλλά συνάμα μακρινά, προσπαθούν να γεφυρώσουν την απόσταση ανάμεσα στο ποίημα και την οπτικοποίηση του στη φαντασία του δημιουργού. Εντυπώσεις που μοιάζουν άυλες, που αρνιούνται να σε αφήσουν να ακουμπήσεις τα νεανικά πρόσωπα παρόλο που σε κοιτούν κατάματα».

Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος γράφει μεταξύ άλλων για την καβαφική ζωγραφική του Ανδρέα Γεωργιάδη στον κατάλογο της έκθεσης:

«Η παρούσα έκθεση δεν εικονογραφεί απλώς στίχους του Καβάφη. Συνιστά μια πρόταση και ερμηνευτική απόπειρα να αποδοθεί ο εσωτερικός ρυθμός που διατρέχει πολλά ερωτικά ποιήματα του Αλεξανδρινού, καθώς και η ατμόσφαιρα της γενέθλιας πόλης του, όπως ο ίδιος θέλησε να την αποτυπώσει και όπως την εισπράττει ακόμη και σήμερα ο ταξιδιώτης. Ο Ανδρέας Γεωργιάδης παραδίδει την προσωπική του γοητευτική εκδοχή, όπως την κατέγραψε στη διαρκή συνομιλία του με τον ποιητή Κ.Π. Καβάφη και σφυρηλατεί έναν εντελώς δικό του ισχυρό κρίκο στην αλυσίδα των εικαστικών που έχουν σχολιάσει μέχρι σήμερα τον ποιητή.

             

[…]

Η ματιά του Γεωργιάδη δεν περιορίζεται στο πρόσωπο του ποιητή, ούτε σε κάποια επιφανειακά στοιχεία που θα μπορούσαν εύκολα να δηλώσουν στον θεατή την καταγωγική τους σχέση. Έντεχνα και μεθοδικά, αποφλοιώνει ποιήματα, τοπία και πρόσωπα, για να αποκαλύψει τους βαθύτερους αρμούς και τους υπαινιγμούς της καβαφικής έκφρασης».

Στο πλαίσιο της έκθεσης, παρουσιάζεται επίσης σπάνιο αρχειακό υλικό σχετικό με την εκδοτική δραστηριότητα του ποιητή, χειρόγραφα, αλλά και μερικά από τα ποιήματα που εξέδιδε όσο ζούσε ο ίδιος ο ποιητής και βρίσκονται στις συλλογές της Γενναδείου Βιβλιοθήκης καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές.

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Ανδρέας Γεωργιάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1972. Ζει και εργάζεται στον Υμηττό. Σπούδασε ζωγραφική δίπλα στον Γιώργο Ρόρρη, γραφιστική στην Σ.Γ.Τ.Κ.Σ. στην Αθήνα, και εικονογράφηση στην Ορλεάνη – Γαλλία.

Έχει πραγματοποιήσει 13 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις, και έχει συμμετάσχει σε πολλές σημαντικές ομαδικές. Έργα του υπάρχουν σε μουσεία, δημόσιες και ιδιωτικές Συλλογές. Έχει φιλοτεχνήσει με έργα του βιβλία και δίσκους.

Ως σκηνογράφος έχει συμμετάσχει στο σχεδιασμό του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή, αλλά και στο σχεδιασμό πολλών εκθέσεων στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο Μουσείο Μπενάκη, και αλλού.

Έχει επίσης εργαστεί στο θέατρο ως σκηνογράφος κι ενδυματολόγος.

Ανήκει στην καλλιτεχνική ομάδα της Μικρής Άρκτου.

Διάρκεια έκθεσης: 23 Ιουνίου – 5 Αυγούστου 2022

Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη – Κυριακή 12.00-18.00

Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Σουηδίας 61, 10676 Κολωνάκι

www.ascsa.edu.gr | www.ageorgiadis.gr

Επικοινωνία: Μαρία Τσολάκη

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ! Άννα Σεβαστή Τζίμα & Θωμάς Κινδύνης   Η εννεαμελής «Παραμυθένια Ορχήστρα» του Θωμά Κινδύνη θα μας πείσει πως το bulling,

ΦΑΝΤΑΣΜΑTA ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΡΕΤΡΟΣΠΑΚΤΙΒΑ UDI ALONI

ΦΑΝΤΑΣΜΑTA ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΡΕΤΡΟΣΠΑΚΤΙΒΑ UDI ALONI ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ 2024 28-29-30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΟ STUDIO  ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ “Όσο αγαπώ τον ένα, τόσο περισσότερο αγαπώ τον άλλο. Δεν μπορώ να

«ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ» μια δραματική κωμωδία

« ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ » μια δραματική κωμωδία κάθε  Δευτέρα & Πέμπτη στις 21:00 στο Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείο Οδηγών Ταξί Αττικής Τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία σε μια αίθουσα αναμονής, σε