ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΤΑΞΙΔΙ
Παρασκευή 29 και Σάββατο 30 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Αίγειρας
«Το Μαύρο Ταξίδι» είναι η αληθινή μαρτυρία ενός νεαρού Έλληνα που στρατολογήθηκε για να συμμετάσχει στην Μικρασιατική Εκστρατεία. Η bijoux de kant μιλά για τις ζωτικές ανάγκες, την πείνα, τη δίψα, αλλά και για τη σκληρότητα που φυτεύει ο πόλεμος στις ψυχές όλων των ανθρώπων, ανεξαρτήτως εθνικότητας. Μιλά για τον διωγμό, την προσφυγιά και τη νέα πολιτιστική ταυτότητα του ελλαδικού χώρου.
Σε ένα πεδίο μνήμης, σε ένα τοπίο θραυσμάτων, ένας άγνωστος στρατιώτης του Μηχανικού Τάγματος περιγράφει γλαφυρά την πληγή του ξεριζωμού και ξαναγράφει την ιστορία. Συντροφιά του ένας Άγγελος, ο νεαρός εαυτός του, αλλά και οι ανατολίτικοι ήχοι της Μικρασίας από μια κόρη των Αθηνών που τραγουδά στους σμυρναίικους ρυθμούς μιας πολιτισμικά νέας Ελλάδας.
Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Αναλυτικές πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr
Συντελεστές
Κείμενο: άγνωστος / αληθινή μαρτυρία
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Επεξεργασία κειμένου: Ασημένια Ευθυμίου
Σκηνικά: bijoux de kant
Κοστούμια: Μάριος Ράμμος
Ζωγραφική: Μαρία Καράμπελα
Φωτογραφίες: Ανδρέας Κανελλόπουλος
Γραφιστικό υλικό: Αθηνά Καμπούρη
Συντονισμός παραγωγής: Γιώργος Παπαδάκης
Παίζουν:
Θανάσης Δόβρης, Βασίλης Μηλιώνης και η μουσικός Θεοδώρα Αθανασίου
Ημερομηνίες: Παρασκευή 29 Ιουλίου & Σάββατο 30 Ιουλίου
Ώρα Έναρξης: 19:30
Είσοδος Ελεύθερη
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά
Η παράσταση συμπεριλαμβάνεται στο Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Αίγειρας που διοργανώνει η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αιγιάλειας.
Θερμές ευχαριστίες στον δημοσιογράφο Χρήστο Παρίδη για την «ανασκαφή» του κειμένου.
Θερμές ευχαριστίες στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας.
Επικοινωνία: bijouxdekant@gmail.com 0030 6986182870
Facebook | @bijouxdekantofficial
BIJOUX DE KANT | Performing Arts Non Profit Company
Με την υποστήριξη της
Συμπληρωματικές πληροφορίες για την παράσταση
Μια επέτειος είναι πάντα ευκαιρία για να επιστρέψουμε και να ξαναδιαβάσουμε ιστορικές στιγμές που διαμόρφωσαν την ταυτότητά μας. Είναι μια ευκαιρία να αναστοχαστούμε πάνω στις κραταιές αφηγήσεις, να τις αμφισβητήσουμε ώστε να καταλήξουμε σε νέα αφηγήματα. Η Μικρασιατική Καταστροφή αποτελεί στο συλλογικό μας ασυνείδητο μια μεγάλη πληγή αλλά ταυτόχρονα και μια αρχή για το ελληνικό κράτος. Η κατακλυσμιαία μετακίνηση και ο πόλεμος έφτιαξαν μια νέα τοπογεωγραφία. Στην Αθήνα φτιάχνεται μια Νέα Σμύρνη, μια Νέα Ιωνία, ένας ολότελα Νέος Κόσμος. Δημιουργούνται γειτονιές που γεμίζουν από ξεριζωμένους. Ο ξεριζωμός και οι μετακινήσεις αυτές συνέθεσαν την ιστορία, δημιουργώντας μια νέα ανθρωπογεωγραφία.
Το Μαύρο Ταξίδι, είναι η αφήγηση ενός νέου που έφυγε από το χωριό όπου γεννήθηκε για να συμμετάσχει στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Είναι η εξιστόρηση του πολέμου μέσα από τη ματιά ενός ανθρώπου, που δε γνώριζε προς τα πού και γιατί πηγαίνει στη Μικρασία. Είναι η εσωτερική διαδρομή του ανθρώπου που μοιάζει έρμαιο των αποφάσεων και των συμφερόντων άλλων. Ο Στρατιώτης μιλά με απλότητα αλλά και κριτική σκέψη, υπό το αίσθημα της πείνας και της προσπάθειας επιβίωσης, για τις στρατιωτικές πρακτικές του ελληνισμού κατά την μικρασιατική εκστρατεία. Άθελα του, καταλήγει σε συμπεράσματα για τα οποία οι ιστορικοί θα μιλήσουν χρόνια αργότερα.
Ο ανώνυμος Στρατιώτης ταξιδεύει στη Μικρασία για να πολεμήσει ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύει και μέσα του ώστε να μπορέσει να καταλάβει, να νιώσει και να εξηγήσει όλα όσα στην πραγματικότητα συμβαίνουν ερήμην του. Ο μικρός στρατιωτάκος του Μηχανικού Τάγματος διαμορφώνει ένα λεξιλόγιο του πόνου, γίνεται ένας μικρός Παπαδιαμάντης κατά την προσπάθεια του να αποδώσει με επισημότητα την απορία του απέναντι στον πόλεμο και την απώλεια.
Η bijoux de kant προσεγγίζει το υλικό της αληθινής μαρτυρίας με τεχνική που σχοινοβατεί ανάμεσα στο θέατρο ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία. Σε ένα πεδίο μνήμης, σε ένα τοπίο θραυσμάτων, ο άγνωστος στρατιώτης του Μηχανικού Τάγματος περιγράφει γλαφυρά την πληγή του ξεριζωμού. Συντροφιά του ένας Άγγελος, ο νεαρός εαυτός του αλλά και οι ανατολίτικοι ήχοι της Μικρασίας από μια κόρη των Αθηνών που τραγουδά στους σμυρναίικους ρυθμούς μιας πολιτισμικά νέας Ελλάδας.