Η Filmcenter TRIANON παρουσιάζει την ταινία της LILI HORVÁT

Η Filmcenter TRIANON παρουσιάζει

την ταινία της LILI HORVÁT

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ ΑΓΝΩΣΤΟ ΓΙΑ ΠΟΣΟ

PREPARATIONS TO BE TOGETHER FOR AN UNKNOWN PERIOD OF TIME

Επίσημη Πρόταση Ουγγαρίας για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας

Από 2 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους

 

ΣΥΝΟΨΗ

Η Márta, μια 40χρονη νευροχειρουργός, ερωτεύεται. Αφήνει πίσω της τη λαμπρή καριέρα της στην Αμερική και επιστρέφει στη Βουδαπέστη για να ξεκινήσει μια νέα ζωή με τον άντρα που αγαπά. Μάταια όμως τον περιμένει στη Γέφυρα της Ελευθερίας — αφού αυτός δεν εμφανίζεται στο ραντεβού τους. Η Μάρτα αρχίζει να τον ψάχνει απεγνωσμένα και όταν τελικά τον βρίσκει, ο έρωτας της ζωής της ισχυρίζεται ότι δεν έχουν ξανασυναντηθεί ποτέ.

To Τρέιλερ της ταινίας: https://youtu.be/CkUn_QHttRc

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ LILI HORVÁT

Από πού προήλθε αυτή η ιδέα της ταινίας;

Μια γυναίκα, γεμάτη αγάπη, ταξιδεύει στον άντρα με τον οποίο θα ξεκινήσει μια νέα ζωή. Ωστόσο, κατά την άφιξή της, αυτός αντιδρά περίεργα, λέγοντας: «Δεν σε ξέρω. Αυτή είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που σε βλέπω». Η πραγματικότητα ανατριχιάζει – δεν ξέρουμε ποιος από τους δύο λέει την αλήθεια. Όταν σκέφτηκα αυτή την κατάσταση, δεν ήξερα ακόμα ποια είναι η γυναίκα και ποιος είναι ο άντρας, αλλά αυτή ήταν η βασική ιδέα γύρω από την οποία θα αναπτυσσόταν η ιστορία του “Προετοιμασίες…”.

Φύλαγα αυτό το βλαστάρι αυτής της σκηνής για πολύ καιρό, και μετά ξαφνικά –σε ένα λεωφορείο στο Βερολίνο– οι ιδέες άρχισαν να έρχονται. Θα έπρεπε να είναι και οι δύο γιατροί, δύο άτομα περίπου 40 ετών. Η γυναίκα πρέπει να έρχεται από ένα μακρινό μέρος, μια άλλη ήπειρο. Πρέπει να θυσιάσει κάτι για αυτόν. Και ούτω καθεξής. Συνειδητοποίησα ότι αυτό για το οποίο ήθελα να μιλήσω ήταν ο τεράστιος ρόλος της δικής μας φαντασίας όταν είμαστε ερωτευμένοι.

Όταν είμασταν ήδη βαθιά στην παραγωγή της ταινίας, αυτή η πρώτη σκηνή παρέμενε ακόμα η καρδιά της ιστορίας. Δεν νομίζω ότι μίλησα τόσο για καμία άλλη σκηνή στους δύο βασικούς ηθοποιούς όσο για αυτήν. Έπρεπε να φτιάξουν κάτι εξαιρετικά περίπλοκο που ο θεατής να το αισθάνεται αληθινό, όχι μόνο τη στιγμή που βλέπει αυτή τη σκηνή, αλλά και αφού είχε παιχτεί ολόκληρη η ταινία.

Στο μοντάζ, συνειδητοποιήσαμε ότι η πραγματική αφετηρία της ταινίας είναι αυτή η σκηνή. Είναι η στιγμή που πρέπει να αιχμαλωτίσουμε το κοινό. Για να φτάσουμε εκεί το συντομότερο δυνατό –είναι περίπου το 7ο λεπτό στο τελικό cut– αποφασίσαμε ότι θα έπρεπε να κόψουμε μερικές πολύ όμορφες σκηνές από την αρχή.

Πώς διαμόρφωσες τον χαρακτήρα της Márta;

Αυτή η γυναίκα πηγαίνει τυφλά αλλά αποφασισμένη προς κάτι, ακόμα και στις στιγμές της μεγαλύτερης αμφιβολίας η δύναμη της διαίσθησης λάμπει μέσα της. Ενώ μερικές φορές ο χαρακτήρας της βρίσκεται στα πρόθυρα της τρέλας, όλοι όσοι περίμεναν μάταια ποτέ σε ένα ραντεβού ή που έχουν προβάλει κάτι στον έρωτά τους, μπορούν να νιώσουν αυτό που νιώθει.

Η Márta είναι ένας δυνατός, ατρόμητος αλλά και εύθραυστος χαρακτήρας. Είναι αουτσάιντερ. Στην Ουγγαρία, είναι άγνωστη στο σπίτι που άφησε πίσω της, άγνωστη λόγω των ασυνήθιστων αποφάσεών της, άγνωστη ακόμα και στον τομέα της ιατρικής της εργασίας λόγω του εξαιρετικού ταλέντου της.

Η βασική της κατάσταση είναι η μοναχική ύπαρξη. Έχει προσαρμοστεί σε αυτό, και μάλιστα της αρέσει. Έχει σχέσεις (φιλίες, μερικές φορές ρομαντικές), αλλά δεν αφήνει κανέναν να μπει. Η μοναξιά δεν είναι πικρή γι’ αυτήν, αλλά έχει ως αποτέλεσμα μια πολύ έντονη και συναρπαστική εσωτερική ζωή.

Στη συνέχεια, σε μια ιατρική διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Νιου Τζέρσεϊ, μια παροδική συνάντηση με έναν Ούγγρο γιατρό την χτυπά σαν κεραυνός. Είναι η πρώτη φορά στη ζωή της που νιώθει ότι εδώ υπάρχει ένα άτομο που θα επέτρεπε να εισχωρήσει στον μυστικό εσωτερικό της κόσμο. Από εκείνη τη στιγμή της διαίσθησης, ξαφνικά όλα όσα έχει δουλέψει μέχρι τώρα (η καριέρα της, η ζωή της ως Αμερικανίδα) της φαίνονται ασήμαντα. Παραμερίζοντας όλα τα λογικά επιχειρήματα, και χωρίς άλλη σκέψη, κυνηγά τον άντρα που της το προκαλεί αυτό.

Στην ανάπτυξη του χαρακτήρα του Márta, εμπνεύστηκα από γυναικείους χαρακτήρες με εμμονή, όπως η Käthchen von Heilbronn του Kleist, η Madeleine στο Vertigo του Hitchcock, η Adèle H. του Truffaut και οι γυναικείες χαρακτήρες του Kieślowski.

Γιατί η ταινία παίζει σε ιατρικό περιβάλλον;

Το ιατρικό περιβάλλον προορίζεται να είναι η αντίστιξη της τρέλας. Βλέπουμε μια φαινομενικά τρελή γυναίκα να κυνηγά έναν άντρα, αλλά μετά η ιστορία παίρνει μια τροπή: αυτή η τρελή γυναίκα τυχαίνει να είναι κορυφαίος νευροχειρουργός σε ένα αμερικανικό νοσοκομείο.

Όταν άρχισα να ψάχνω στον κόσμο των γιατρών κατά τη διάρκεια της διαδικασίας συγγραφής του σεναρίου, εμφανίστηκαν πολλές δραματουργικές δυνατότητες. Η εργαστηριακή ποδιά, η μάσκα ως στοιχείο μεταμφίεσης, κάτω από την οποία μπορεί να αναβοσβήνει μια λεπτομέρεια του ιδιωτικού εγώ των χαρακτήρων, η τελετουργική πράξη του ντυσίματος και της αφαίρεσης αυτών των πραγμάτων, όλα παίζουν με τα βασικά ερωτήματα της ταινίας: Ποιοι είστε? Είστε εδώ?

Η πρώτη «σκηνή αγάπης» μεταξύ των δύο βασικών χαρακτήρων διαδραματίζεται σε μια δύσκολη επέμβαση, όπου οι δύο γιατροί λειτουργούν σε απίστευτη αρμονία – μου άρεσε πολύ ο χαμηλών τόνων ρομαντισμός αυτής της κατάστασης.

Το ότι ενώ έγραφα το σενάριο, επέλεξα χειρουργούς εγκεφάλου από όλα τα είδη γιατρών δεν ήταν επίσης αυθαίρετο. Πρώτον, υπάρχουν πραγματικά συγκεκριμένα πράγματα σχετικά με αυτό: σάρκα, αίμα, οστά. Υπάρχει όμως και κάτι πολύ μυστήριο σχετικά με τη χειρουργική στον εγκέφαλο – την σχεδόν ποιητική πλευρά της – ότι ο γιατρός κρατά τα συναισθήματα και τις σκέψεις ενός ζωντανού ανθρώπου στα χέρια του, κυριολεκτικά ανάμεσα στα δάχτυλά του. Το ότι η σκέψη και το συναίσθημα είναι φυσικές διαδικασίες είναι γεγονός στα όρια της κατανόησης. Αυτό αντηχεί πολύ καλά με την ουσία της ταινίας μας.

Όπως λέει ο χαρακτήρας του János Drexler σε μια σκηνή: «Η Μεγάλη Έκρηξη, το σύμπαν, όλοι δεχόμαστε αυτά τα πράγματα ως ένα τεράστιο και εξαιρετικό μυστήριο που μας περιβάλλει. Στην πραγματικότητα, όλοι είμαστε μέρη αυτού του μυστηρίου, αλλά μέσα από τον μικρόκοσμο της δικής μας συνείδησης».

Πώς αναπτύχθηκε το οπτικό concept της ταινίας;

Ο Róbert Maly, ο DP και εγώ έχουμε δουλέψει μαζί από το πρώτο έτος του πανεπιστημίου μας. Όταν προσεγγίζουμε την οπτικοποίηση ενός σεναρίου, προσπαθούμε πάντα να βρούμε πρώτα αναφορές. Το βασικό στοιχείο στις “Προετοιμασίες…” είναι η ανασφάλεια, η ευθραυστότητα και η επισφάλεια της πραγματικότητας. Κατά την έρευνα, καταλήξαμε στο έργο του Saul Leiter, ενός Αμερικανού φωτογράφου, σε μια έκθεση στη Βιέννη. Το μυστήριο που κρύβεται στις φωτογραφίες του, στην υφή, το χρώμα, τον φωτισμό και το καδράρισμα τους, έγινε το πρώτο μας σημείο αναφοράς. Συνειδητοποιήσαμε ότι, για να φέρουμε στην οθόνη έναν κόσμο παρόμοιο με την ατμόσφαιρα των φωτογραφιών του Leiter, ήταν απαραίτητο να τραβήξουμε σε σελιλόιντ.

Από τεχνική άποψη, το σελιλόιντ είναι μια ατελής πρώτη ύλη. Δεν θα είναι ποτέ τέλεια αιχμηρό. Είναι κοκκώδες και θορυβώδες. Το εύρος και το βάθος χρώματός του είναι στενά. Καταγράφει λιγότερα καρέ. Ήδη, επιλέγετε ένα φυσικό υλικό με περιορισμένες ιδιότητες σε σύγκριση με το βίντεο. Αυτή η ατέλεια καταγράφεται ανεπανόρθωτα στο υλικό τη στιγμή που αναπτύσσετε. Οι ταινίες που είναι γυρισμένες στο σελιλόιντ έχουν μια απαραίτητη ανάγκη για τις αναμνήσεις, τα συναισθήματα και τις σκέψεις του θεατή για να εμπλουτίσουν πλήρως τη δεδομένη ιστορία. Ενεργοποιώντας τις φαντασιώσεις και τις προβολές του ίδιου του θεατή, μπορούμε να κατευθύνουμε την προσοχή του στο πραγματικό έδαφος της ιστορίας μας, πέρα από τις συγκεκριμένες ενέργειες: το στενό όριο μεταξύ πραγματικότητας και φανταστικής πραγματικότητας. Έτσι, η επιλογή του κινηματογραφικού μας υλικού δεν ήταν μια αισθητική πολυτέλεια, αλλά μια χειρονομία που συνδυάζει τη δημιουργική φαντασία του θεατή με τις προβολές της Márta, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τα αληθινά ερωτήματα των Προετοιμασιών.

Με τις φωτογραφίες μας, ελπίζουμε να έχουμε αποτυπώσει το σχεδόν ασύλληπτο: την τόλμη, την διαίσθηση, το μυστικό των παράλογων επιλογών μας για αγάπη.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ / ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΔΟΣ

LILI HORVÁT

Η Lili Horvát (γεν. 1982) μεγάλωσε στη Βουδαπέστη. Σπούδασε οπτικοακουστικές τέχνες στη Sorbonne Nouvelle στο Παρίσι και σκηνοθεσία κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Θεάτρου και Κινηματογράφου στη Βουδαπέστη. Το Wednesday Child, η πρώτη μεγάλου μήκους της Lili κέρδισε τον διαγωνισμό East of the West στο Karlovy Vary το 2015 και έλαβε πολλά βραβεία παγκοσμίως. Το 2016, η Lili συνίδρυσε την εταιρεία παραγωγής Poste Restante, η οποία παρήγαγε τη δεύτερη ταινία της, Preparations to Be Together for an Unknown Period of Time.

 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ

NATASA STORK

Η Νατάσα Στορκ αφού αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Θεάτρου και Κινηματογράφου (SzFE) στη Βουδαπέστη, υπέγραψε συμβόλαιο με το Εθνικό Θέατρο. Μετά από δύο χρόνια, συνέχισε την καριέρα της ως ελεύθερος επαγγελματίας, εμφανιζόμενη σε πολλές ανεξάρτητες και ρεπερτορίου θεατρικές παραγωγές στην Ουγγαρία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ελβετία. Αν και το μινιμαλιστικό και άμεσο στυλ ερμηνείας της την προόριζε ουσιαστικά για κινηματογραφική ηθοποιία, το Preparations είναι η πρώτη της εμφάνιση στην οθόνη σε πρωταγωνιστικό ρόλο.

VIKTOR BODO’

Ο Viktor Bodó πέτυχε την αναγνώριση ως ένα από τα λαμπρότερα υποκριτικά ταλέντα της γενιάς του στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Το 2001 αποφάσισε να εγκαταλείψει την υποκριτική για να στρέψει το βλέμμα του στη σκηνοθεσία. Πήρε πτυχίο σκηνοθεσίας θεάτρου και στη συνέχεια θέση στο θέατρο Katona József ως σκηνοθέτης. Στην συνέχεια ίδρυσε τη δική του εταιρεία: Szputnyik Hajózási Társaság. Εργάζεται τακτικά στο εξωτερικό, πιο συχνά στη Γερμανία. Οι θεατρικές του παραγωγές γνώρισαν σημαντική επιτυχία σε όλη την Ευρώπη και τιμήθηκαν με πολυάριθμα, διακεκριμένα βραβεία.

Ο Bodó αρνιόταν τους υποκριτικούς ρόλους για περισσότερα από 10 χρόνια – Οι προετοιμασίες είναι η επιστροφή του στην οθόνη.

BENNET VILMANYI

Ο Benett Vilmányi αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Θεάτρου και Κινηματογράφου πριν από δύο χρόνια. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει ήδη παίξει σε πάρα πολλούς ρόλους στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ήταν ένας από τους κύριους χαρακτήρες της σειράς In Treatment για το HBO Ουγγαρίας που έλαβε σημαντικό έπαινο και εθνική αναγνώριση.

Παίζουν:

Natasa Stork / MÁRTA VIZY

Viktor Bodó / JÁNOS DREXLER

Benett Vilmányi / ALEX

Zsolt Nagy / BARNA KRIVÁN

Péter Tóth / ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ

Andor Lukáts / DR. FRIED

Αττίλας Μώκος / DR. ΕLKΑΝ

Linda Moshier / HELEN

Júlia Ladányi / FANNI

 

Σενάριο / Σκηνοθεσία: Lili Horvát

Διευθυντής Φωτογραφίας: Róbert Maly

Επιμέλεια: Károly Szalai H.S.E.

Συνθέτης: Gábor Keresztes

Σχεδιαστής Ήχου: Rudolf Várhegyi

Σχεδιαστής Παραγωγής: Sandra Sztevanovity

Τεχνική Διευθύντρια: Anna Nyitrai

Ενδυματολόγος: Juli Szlávik

Σύμβουλος Σεναρίου: Dóra Csernátony

Ιατρικός Σύμβουλος: Δρ. Dusan Vitanovic

Παραγωγοί: Dóra Csernátony

Lili Horvát

Péter Miskolczi

 

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ ΑΓΝΩΣΤΟ ΓΙΑ ΠΟΣΟ

PREPARATIONS TO BE TOGETHER FOR AN UNKNOWN PERIOD OF TIME

Ψυχολογικό Δράμα, Ουγγαρία, 2020, 95 λεπτά

Links:

To Τρέιλερ της ταινίας: https://youtu.be/CkUn_QHttRc

Letterboxd: https://letterboxd.com/film/preparations-to-be-together-for-an-unknown-period-of-time/

 

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

Joyland – του Saim Sadiq- Τριανόν

Κύκλος Προβολών Σινεμά Ψ 2024 «Πολιτισμικές μορφές της σεξουαλικότητας» Joyland (126’, 2022) του Saim Sadiq Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2024 Ώρα 17:00 Κινηματογράφος Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21