«Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» του Μολιέρου

«Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ»

του Μολιέρου

Σκηνοθεσία: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

Πρεμιέρα: Δευτέρα 8  Ιουλίου Θέατρο Βράχων

Την εκρηκτική κωμωδία του Μολιέρου «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» σκηνοθετούν και διασκευάζουν φέτος το καλοκαίρι ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας.  Μετά από τον «Δον Ζουάν» το 2009 στο Εθνικό Θέατρο και τον «Ταρτούφο» το 2016, συνεχίζουν τη μελέτη τους πάνω στον κορυφαίο Γάλλο δραματουργό, ο οποίος, μέσα πάντα από το πρίσμα της κωμωδίας φώτισε τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής, κατανόησε την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και δημιούργησε χαρακτήρες με οικουμενική εμβέλεια και έργα που παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα.

Με τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή» ο Μολιέρος βάζει στο στόχαστρό τους τσαρλατάνους και τους κομπογιαννίτες που λυμαίνονται το ιατρικό επάγγελμα. Σατιρίζει τους «ειδήμονες» της εποχής του, που κρύβονταν πίσω από πομπώδεις φράσεις και φανταχτερές ορολογίες πασχίζοντας έτσι να καμουφλάρουν την ανεπάρκεια των γνώσεών τους και το γεγονός ότι πάνω από τον ιπποκράτειο όρκο βάζουν το κέρδος και το προσωπικό συμφέρον. Ο Μολιέρος – ως ένα από τα λαμπρότερα επαναστατικά πνεύματα της εποχής του – δεν μένει μόνο εκεί, αλλά κάνει και ένα πολιτικό σχόλιο καταγγέλλοντας κάθε μορφή εξουσίας και ασκώντας έντονη κριτική στη γαλλική κοινωνία και στα κακώς κείμενά της. Με ανάλαφρο αλλά καυστικό τρόπο, τα βάζει με τις παντός είδους αυθεντίες που τυφλωμένοι από αλαζονεία και έχοντας κατακτήσει προνόμια και εξουσία, υποτιμούν και καταπιέζουν τον απλό πολίτη.

Κατά τραγική ειρωνεία ο «Κατά Φαντασίαν Ασθενής» ήταν το κύκνειο άσμα του. Το 1673, λίγο μετά την τέταρτη παράσταση του έργου στην οποία πρωταγωνιστούσε, ο Μολιέρος – άρρωστος και προδομένος από τους γιατρούς –  πέθανε στα παρασκήνια. Η παράσταση, που θα παρουσιαστεί σε μεγάλα θέατρα της Αθήνας και θα περιοδεύσει σε ολόκληρη την Ελλάδα, αποτελεί την ένατη συνσκηνοθεσία του Αιμίλιου Χειλάκη και του Μανώλη Δούνια μετά τις εξαιρετικά επιτυχημένες παραστάσεις «Μήδεια», «Μη σου τύχει», «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας», «Οθέλλος», «Αντιγόνη», «Ιφιγένεια», «Ταρτούφος» και «Μόνος με τον Άμλετ».

   

 

Το έργο

Στο κωμικό μικροσκόπιο του Μολιέρου μπαίνει ένας αριστοκράτης, ο Αργκάν, ο οποίος ζει μια άνετη ζωή μέσα στον πλούτο και στα προνόμια. Θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και καταδυναστεύει τους γύρω του απαιτώντας να υπηρετούν τις παραξενιές και τα καπρίτσια του. Παρ’ όλα αυτά, και ο ίδιος ο Αργκάν υποφέρει καθώς νιώθει ότι κάτι τού φταίει. Τρομερά υποχόνδριος και αρρωστοφοβικός είναι πεπεισμένος ότι το πρόβλημά του είναι η πολύ κλονισμένη υγεία του. Γι’ αυτό και έχει καλέσει όλους τους γιατρούς για να του βρουν θεραπεία. Μάταια όμως. Οι γιατροί – αλλά και κάθε είδους τσαρλατάνοι – δοκιμάζουν πάνω του όλες τις δοκιμασμένες και πειραματικές θεραπείες με σκοπό να τον απαλλάξουν από την «άγνωστη» ασθένειά του, ενώ ταυτόχρονα τον απαλλάσσουν και από τεράστια χρηματικά ποσά ως αμοιβή. Καθώς βλέπει ότι οι «επιστήμονες» προσπαθούν να τον εκμεταλλευτούν, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του, Αγγελική, με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αδιαφορώντας αν εκείνη είναι ερωτευμένη με τον Κλεάνθη. Όταν η Αγγελική αντιδρά, ο Αργκάν με την προτροπή της δεύτερης συζύγου του της Μπελίνα, της ανακοινώνει ότι μοναδική της εναλλακτική είναι να κλειστεί σε μοναστήρι. Αυτοί που αναλαμβάνουν να τον συνεφέρουν είναι η υπηρέτριά του η Τουανέτα και ο αδερφός του ο Βεράλδος. Τον πείθουν να παραστήσει το νεκρό ώστε να ανακαλύψει ποιος τον εκμεταλλεύεται και ποιος τον νοιάζεται, ποιος τον επιβουλεύεται και ποιος πραγματικά τον αγαπάει.

Είναι όμως ο Αργκάν πράγματι ασθενής; Και αν ναι, ασθενεί από μια αρρώστια που μπορεί η ιατρική να θεραπεύσει; Ή μήπως είναι ένας ανασφαλής, φοβισμένος άνθρωπος που ενώ τα έχει όλα, προσπαθεί να βρει τι του φταίει και δεν είναι ευτυχισμένος και με πρόσχημα την κλονισμένη του υγεία πασχίζει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των γύρω του και να σιγουρευτεί ότι νοιάζονται για αυτόν;  Και μήπως τελικά ο μολιερικός Αργκάν δεν διαφέρει και πολύ από τον σύγχρονο άνθρωπο που δεν ικανοποιείται με τίποτα και παρόλο που ζει μια άνετη οικογενειακή ζωή, συνειδητοποιεί τελικά ότι η βαθύτερη και σημαντικότερη ανάγκη του είναι να αγαπηθεί.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

 

Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

Ελεύθερη απόδοση: Μανώλης Δούνιας

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς

Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κίνηση: Έλενα Γεροδήμου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθετών: Θάνος Χατζόπουλος

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή, Δομινίκη Μητροπούλου

Videotreiler: Νικόλας Κωστής

Γραφιστικός σχεδιασμός: Δημήτρης Γκέλμπουρας @forbidden.designs

Βοηθός σκηνογράφου: Δήμητρα Σαρρή

Βοηθός ενδυματολόγου: Ελευθερία Πέτροβα

Μακιγιάζ: Όλγα Φαλέϊ

Επιμέλεια κομμώσεων: Θωμάς Γαλαζούλας

Social Media: Renegade Media

 

 Παραγωγή: Τεχνηχώρος

ΠΑΙΖΟΥΝ:

Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη,

Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια,

Κωνσταντίνος Μαγκλάρας, Βίκυ Διαμαντοπούλου,

Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

€22 (γενική είσοδος), €20 (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ, άνω των 65 ετών)

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

110’ χωρίς διάλειμμα

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:

More.com

 

«Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ»

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ

 

ΙΟΥΛΙΟΣ

 

ΔΕΥΤΕΡΑ        8/7 ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ

ΤΕΤΑΡΤΗ       10/7 ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΚΕΩΝ «ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ»

ΠΕΜΠΤΗ       11/7 ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΚΕΩΝ «ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ  12/7 ΑΝΟΙΧΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗΣ ΣΕΡΡΩΝ

ΣΑΒΒΑΤΟ       13/7 ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

ΔΕΥΤΕΡΑ        15/7 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ-ΠΡΕΒΕΖΑ

ΤΡΙΤΗ              16/7 ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ. ΦΡΟΝΤΖΟΣ- ΙΩΑΝΝΙΝΑ

ΠΕΜΠΤΗ        18/7 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ   19/7 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ

ΣΑΒΒΑΤΟ        20/7 ΑΘΛΗΤΙΚΟ  ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΝΕΑΣ ΜΑΚΡΗΣ

ΔΕΥΤΕΡΑ         22/7 ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ-ΡΟΔΟΣ

ΤΡΙΤΗ              23/7 ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

ΠΕΜΠΤΗ        25/7 ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΙΚΑΙΑΣ

 

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

ΠΕΜΠΤΗ        1/8  ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ   2/8  ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Γ.ΠΑΠΠΑΣ ΑΙΓΙΟ

ΣΑΒΒΑΤΟ        3/8 ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ         4/8 ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΔΕΥΤΕΡΑ         5/8 ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΗΛΙΔΑΣ

ΤΡΙΤΗ              6/8 ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΟΛΥΓΕΙΑΣ – ΣΟΦΙΚΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

ΤΕΤΑΡΤΗ        7/8 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΛΑΥΡΙΟΥ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ   9/8 ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Ν.ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ

ΣΑΒΒΑΤΟ       10/8 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ        11/8 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΔΕΥΤΕΡΑ        12/8 ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΑΛΤΙΝΑΛΜΑΖΗ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

ΤΡΙΤΗ             13/8 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝ

ΣΑΒΒΑΤΟ       17/8 ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΕΛΦΩΝ «ΦΡΥΝΙΧΟΣ»

ΚΥΡΙΑΚΗ        18/8 ΘΕΑΤΡΟ «ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ» ΧΑΛΚΙΔΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ        21/8 ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ-ΧΑΝΙΑ

ΠΕΜΠΤΗ        22/8 ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ ΦΟΡΤΕΤΖΑ-ΡΕΘΥΜΝΟ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ    23/8  ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ ΦΟΡΤΕΤΖΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ        24/8  ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ

ΚΥΡΙΑΚΗ         25/8 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

 

 

 

 

 

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

Η Blank Wall Gallery – 3ο B&W Athens Photography.

Η Blank Wall Gallery διοργανώνει το 3ο B&W Athens Photography. Η παρουσίαση των φωτογραφιών θα διεξαχθεί στο Σεράφειο με εναρκτήρια ημερομηνία τις 22 Φεβρουαρίου. Μετά την εμπειρία μας από το Chania International Photo Festival, τα 11 χρόνια παρουσίας της Blank Wall Gallery στην Αθήνα, και

Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΟΣ- Θέατρο Χώρα

Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΟΣ -του Χρήστου Βακαλόπουλου Σκηνοθεσία Γιώργος Παύλου Μια 32χρονη γυναίκα, η Ρέα Φραντζή, βρίσκεται σε μια μεταιχμιακή στιγμή της ζωής της: Έχει