«Η ΘΥΣΙΑ» η διαθήκη του Αντρέι Ταρκόφσκι σε 4Κ DIGITAL RESTORATION
από 1 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ τους κινηματογράφους σε διανομή NEW STAR.
Η τελευταία ταινία του μεγάλου δημιουργού.
Η ταινία που πρώτη μιλά για τον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η διαθήκη του Αντρέι Ταρκόφσκι .
Το κύκνειο άσμα του Αντρέι Ταρκόφσκι, ένας φόρος τιμής στον Ινγκμαρ Μπέργκμαν και ίσως η πιο συνταρακτική ταινία που γυρίστηκε ποτέ για το τέλος του κόσμου.- Μανώλης Κρανάκης
Μέγα Ειδικό Βραβείο Κριτικών – Φεστιβάλ Καννών 1986
Βραβείο FIPRESCI
«Ένα επίκο όραμα… Πνευματική δεξιοτεχνία… Το έργο μιας ιδιοφυϊας» – David Robinson – The Times (UK)
«Περιμένετε μέχρι το τέλος και θα βρεθείτε πιο συγκινημένοι από ποτέ» – Andrew Sarris – The Village Voice
«Ο Ταρκόφσκι προφανώς έχει ξεφύγει από κάθε σκέψη να διασκεδάσει το κοινό και έχει αποφασίσει, στην τελευταία του διαθήκη, να πει ακριβώς αυτό που θέλει, με το ύφος που θέλει». – Roger Ebert
«Mια απεικόνιση της δύναμης της πίστης και της αυτοθυσίας. Μια μελέτη της τρέλας και της αυταπάτης της ανθρωπότητας» – Peter Bradshaw – The Guardian
«O Ταρκόφσκι για μένα είναι o μεγαλύτερος από όλους μας, αυτός που επινόησε μια νέα γλώσσα, πιστή στη φύση του κινηματογράφου, καθώς συλλαμβάνει τη ζωή ως αντανάκλαση, τη ζωή ως ένα όνειρο» – Ιngmar Bergman
“Ο άκαμπτος φορμαλισμός και η ασυμβίβαστη αποστασιοποίηση μπορεί να επιβαρύνουν, αλλά ο Ταρκόφσκι πίστευε ακράδαντα ότι η ταινία δεν χρειαζόταν να είναι ευχάριστη για να είναι πολύτιμη.” – David Parkinson – Empire
Η πνευματική κληρονομιά του Αντρέι Ταρκόφσκι στην ανθρωπότητα, όχι μόνο στην παγκόσμια κοινότητα του κινηματογράφου.
«Ο Tarkovsky να αποκαταστήσει –πάλι κινηματογραφικά- την χαμένη ενότητα μεταξύ των ανθρώπων. Προσπαθεί να τους επανεντάξει σε ένα αρμονικό σύνολο.» – Γιώργος Παυλίδης
Η ΘΥΣΙΑ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Ταρκόφσκι
ΣΕΝΑΡΙΟ: Αντρέι Ταρκόφσκι
ΜΟΥΣΙΚΗ: Johann Sebastian Bach
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Σβεν Νίκβιστ (Sven Nykvist)
ΜΟΝΤΑΖ: Michal Leszczylowski, Andrei Tarkovsky
ΣΚΗΝΙΚΑ: Anna Asp
ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ: Inger Pehrsson
ΠΑΙΖΟΥΝ: Erland Josephson, Susan Fleetwood, Valerie Mairesse, Allan Edwall, Gudrun Gisladottir, Sven Wollter, Filippa Franzen, Tommy Kjellqvist κ.α.
ΧΩΡΑ: Γαλλία, Σουηδία, 1986
ΗΧΟΣ: 5.1, Dolby Digital
ΓΛΩΣΣΑ: Σουηδικά
ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ: Ελληνικοί
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 145΄έγχρωμη
Worldwide theatrical rights: Swedish Film Institute
Διανομή Ελλάδα: New Star
ΣΥΝΟΨΗ
Τα γενέθλια του Αλεξάντερ διακόπτονται από την είδηση πως ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος έχει μόλις ξεκινήσει και η ανθρωπότητα βρίσκεται λίγο πριν τον ολοκληρωτικό αφανισμό της. Aν και άθεος, ο Αλεξάντερ θα προσφέρει στο Θεό την οικογένεια του, το σπίτι του ακόμη και τον μικρό του γιο προκειμένου να σωθεί ο κόσμος.
Τα γενέθλια του Αλεξάντερ, ενός δημοσιογράφου, συγγραφέα και κριτικού θεάτρου και λογοτεχνίας που ζει με την οικογένειά του σ’ ένα σπίτι στη μέση του πουθενά σημαδεύονται από την είδηση πως επίκειται πυρηνικός πόλεμος. Εκείνος κυριευμένος από τον φόβο προσεύχεται για πρώτη φορά στη ζωή του και υπόσχεται στον Θεό ότι θα θυσιάσει ό,τι είναι πολύτιμο γι’ αυτόν προκειμένου να σωθεί η ανθρωπότητα από την ολοκληρωτική αυτή καταστροφή. Όταν ξυπνάει την επόμενη μέρα, συνειδητοποιεί ότι όλα είναι όπως πριν. Ο Θεός έχει δεχτεί την προσφορά του και εκείνος τηρώντας την υπόσχεσή του πραγματοποιεί τη θυσία του. Καίει το σπίτι του, εγκαταλείπει την οικογένειά του, στερείται το παιδί του και βυθίζεται στη σιωπή και την τρέλα.
«Λέξεις, λέξεις, λέξεις… Μόνο αν μπορούσαμε να σωπάσουμε και να κάνουμε κάτι…».
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
H «Θυσία», μια παραβολή για τη ζωή
Του Παναγιωτη Παναγοπουλου
ΠΗΓΗ: https://www.kathimerini.gr/culture/210435/h-thysia-mia-paravoli-gia-ti-zoi/
Τη χρονιά που η «Θυσία» κέρδιζε τα βραβεία στις Κάννες, ο Ταρκόφσκι αργοπέθαινε από καρκίνο και λίγο αργότερα, στις 28 Δεκεμβρίου του 1986, πέθανε σε ηλικία 54 ετών από καρκίνο, στο Παρίσι, όπου βρισκόταν αυτοεξόριστος. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ο Ταρκόφσκι είχε απόλυτη επίγνωση της ασθένειάς του, που τον επηρέασε σαφέστατα και στο περιεχόμενο της ταινίας. Αν κάποιοι από τους θεατές προσέξουν ότι η «Θυσία» έχει έντονα στοιχεία που μοιάζουν «μπεργκμανικά», δεν είναι απλώς η εντύπωσή τους. H «Θυσία» χρηματοδοτήθηκε από το Σουηδικό Κέντρο Κινηματογράφου, γυρίστηκε στον Φάρο, το νησί όπου ο Μπέργκμαν κατοικεί μόνιμα και εργάζεται, η φωτογραφία είναι του πιο στενού συνεργάτη του Μπέργκμαν, του Σβεν Νίκβιστ, η καλλιτεχνική διεύθυνση μιας ακόμη συνεργάτιδός του, της Αννα Ασπ, ενώ πρωταγωνιστεί ο πιο χαρακτηριστικός ίσως ηθοποιός του Σουηδού σκηνοθέτη, ο Ερλαντ Γιόζεφσον.
Στο τέλος της ζωής του
Ολες αυτές οι «συμπτώσεις» δεν μπορεί παρά να μην είναι τυχαίες. Φτάνοντας στο τέλος της ζωής του και γνωρίζοντάς το, ο Ταρκόφσκι αντιμετώπισε την τελευταία του ταινία με έναν τρόπο και μια θεματολογία τυπικά μπεργκμανικά, περνώντας τα ωστόσο από το δικό του δημιουργικό φίλτρο. Οι μονόλογοι μακράς διαρκείας, οι αργές λήψεις, τα πλάνα από μεγάλη απόσταση και τα τεράστια μονοπλάνα (ένα στην αρχή διαρκεί εννέα λεπτά και το τελικό 14!), όλα χαρακτηριστικά του σινεμά του Ταρκόφσκι, βρίσκονται και στη «Θυσία». Είναι ένα σινεμά που εξακολουθεί να υπάρχει όλο και λιγότερο στις κινηματογραφικές αίθουσες, οι οποίες αναζητούν γρήγορο μοντάζ και δράση.