ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΑΙ Η ΕΜΨΥΧΩΣΗ
2024-2025
Η Παιδαγωγική του Θεάτρου ορίζει τις αρχές και τους σκοπούς της, στηριζόμενη στα πορίσματα της φιλοσοφίας της αγωγής, της ψυχολογίας, της παιδαγωγικής και των κοινωνικών επιστημών ευρύτερα. Η φιλοσοφική και ψυχολογική θεώρηση της Παιδαγωγικής του Θεάτρου μάς επιτρέπει να ερμηνεύουμε και να κατανοούμε τη δημιουργία και την εμψύχωση του θεατρικού φαινομένου από τη θεατρολογική, σκηνοθετική, ψυχαναλυτική, φαινομενολογική-ανθρωπιστική, κοινωνικογνωστική και γνωστική του πλευρά. Στο Εργαστήριο Θεάτρου ΠΑΥΣΙΣ αναπτύσσουμε βιωματικά τη θεατρική εμπειρία που γίνεται αντιληπτή μέσα από τη διαπροσωπική, κοινωνική, στοχαστική, γλωσσική και κιναισθητική διάσταση, που αποτελούν συστατικά στοιχεία της επιδιωκόμενης ‘δραματικής’ ανάπτυξης και μάθησης των συμμετεχόντων.
Σκοπός του εργαστηρίου είναι στη νέα κοινωνική και υγειονομική πραγματικότητα:
- Να συμβάλει στη δια-προσωπική ανάπτυξη των μελών της Ομάδας.
- Να αναπτύξει δραστηριότητες αίσθησης, κίνησης, έκφρασης και να εξοικειώσει βιωματικά τους συμμετέχοντες με τη μέθοδο του Θεατρικού Παιχνιδιού και της Διερευνητικής Δραματοποίησης (inquiry drama).
- Να παρουσιάσει Θεατρικές Τεχνικές και Παιχνίδια που μπορούν να βοηθήσουν τους εμψυχωτές (εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς, ειδικούς επαγγελματίες) στις καλλιτεχνικές δραστηριότητες, στη διαθεματική εργασία στο σχολείο, στα γλωσσικά μαθήματα και σε θέματα Αγωγής Υγείας (σχολικού εκφοβισμού), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Ειδικής Αγωγής και σε προβλήματα συμπεριφοράς και μάθησης.
- Να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες με την Παιδαγωγική Θεάτρου σε θεωρητικό και ερευνητικό επίπεδο.
- Να καταστήσει τα μέλη ικανά στην εμψύχωση ομάδων υπό το πρίσμα της νέας υγειονομικής πραγματικότητας.
Το εργαστήριο περιλαμβάνει τα παρακάτω θέματα:
Θεατρική έκφραση – Διαλεκτική επικοινωνία – Αυτοαξιολογικός στοχασμός
- Θεατρική Αγωγή: Θεατρικό Παιχνίδι – Αυτοσχεδιασμός – Διερευνητική Δραματοποίηση (inquiry drama)
- Θεατρικές Τεχνικές, Λογοτεχνία, Αρχαίο Δράμα και Ιστορία
- Χρήση Θεατρικών Τεχνικών για την επικοινωνιακή προσέγγιση στη διδασκαλία της Γλώσσας
- Ο σκηνικός χώρος και τα αντικείμενα – Επινόηση και σκηνική απόδοση ιστοριών
- Επινόηση προσεγγίσεων σε ψηφιακά / εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
- Από το Εργαστήρι της τάξης στη Θεατρική Παράσταση
- Η διαμεσολάβηση του θεάτρου στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού, βίας και παραβατικότητας
- Η Παιδαγωγική του Θεάτρου στην αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς και μάθησης
- Θεατρικό Παιχνίδι και άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/ υπερκινητικότητα ΔΕΠ-Υ
- Δια-προσωπική ανάπτυξη και Ομάδα
- Η σημασία και ρόλος του Εμψυχωτή και της Ομάδας
Παρακολουθώντας το εργαστήριο θα μπορώ να απαντήσω καλύτερα σε ερωτήματα όπως:
Στις συνθήκες της νέας κοινωνικοπολιτικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας
- πώς μπορώ να κατανοώ τον εαυτό μου ανάμεσα στους Άλλους;
- ποιος είναι ο ρόλος μου ως εμψυχωτή στο εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού / διερευνητικής δραματοποίησης;
- πώς χρησιμοποιώ τη θεατρική εμπειρία για να κάνω το μάθημα ενδιαφέρον;
- τι παιχνίδια μπορώ να χρησιμοποιήσω και πώς μπορώ να επινοώ παιχνίδια;
- πώς διευκολύνω τις ιδέες των παιδιών στο να φτιάχνουν τις δικές τους ιστορίες;
- πώς μπορεί να με βοηθήσει η ανάληψη ρόλου στη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων;
- πώς εμψυχώνω ομάδες Αγωγής Υγείας (σχολική βία), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κι άτομα με Ειδικές Ανάγκες;
- πώς διαμορφώνω ερευνητικά θεατροπαιδαγωγικά περιβάλλοντα;
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Σίμος Παπαδόπουλος
ΠΟΥ; Πολυχώρος Arbo – Αντιόπης 31 & Αγ. Δημητρίου, Μετρό ‘Δάφνη’, Αγ. Δημήτριος, ΑΘΗΝΑ
ΠΟΤΕ; Διάρκεια εργαστηρίου 16 τετράωρες συναντήσεις (δύο Κυριακές τον μήνα / σύνολο: 64 ώρες)
Έναρξη: 20 Οκτωβρίου 2024 / Κυριακές: προσέλευση 10.20 π.μ. – έναρξη 10.30 π.μ. – λήξη 2.30 μ.μ.
Συναντήσεις
Arbo: 20/10/2024, 3,17/11/2024, 1,15/12/2024, 12,26/1/2025, 9,23/2/2025, 9,23/3/2025, 13,27/4/2025, 11/5/2025
Στο φυσικό περιβάλλον: 25/5/2025, 8/6/2025
Χορηγείται βεβαίωση συμμετοχής Πληροφορίες: sypapado@otenet.gr