Η ΧΟΡΤΟΦΑΓΟΣ Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ

Η ΧΟΡΤΟΦΑΓΟΣ

Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ

 ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260

13-15 Ιουλίου

 

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα από τα αριστουργήματα της νοτιοκορεατικής λογοτεχνίας, το βραβευμένο με το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2024 έργο της Χαν Γκανγκ Η Χορτοφάγος. Η θεατρική μεταφορά του με τίτλο Η χορτοφάγος, Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ, έγινε από τη Daria Deflorian και τη Francesca Marciano και το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ιταλία το 2024.

Το βιβλίο, το οποίο έχει επίσης βραβευθεί με το Βραβείο Man Booker το 2016, επιχειρεί μία χαρτογράφηση της βίας -φυσικής, ψυχολογικής, πολιτικής- μέσα από ένα οικογενειακό πορτρέτο. Εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Σεούλ το 2007 και έκτοτε έχει μεταφραστεί σε 32 γλώσσες.

Η θεατρική μεταφορά του αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα της ικανότητας πειθούς του θεάτρου και η παράσταση στην Αθήνα αναμένεται με μεγάλη προσμονή.

 

Η ιστορία

 «Ο κόσμος κλονίζεται και πρέπει να μιλήσουμε γι’ αυτό»

(Daria Deflorian)

 

Η ΓιόνγκΧιε είναι μια αφοσιωμένη νοικοκυρά που ζει στη Σεούλ, μία ήσυχη, συνηθισμένη ζωή με τον σύζυγό της, έναν άνθρωπο χωρίς ιδιαίτερες φιλοδοξίες. Το μοναδικό της ενδιαφέρον είναι το να διατηρεί το σπίτι σε σχολαστική τάξη.  Μια μέρα, η ΓιόνγκΧιε βλέπει ένα αιματοβαμμένο όνειρο. Ξυπνάει και πετάει με μανία όλο το κρέας από την κατάψυξη χωρίς να δώσει εξηγήσεις. «Είδα ένα όνειρο», λέει μόνο. Και αποφασίζει να γίνει χορτοφάγος.

Η ζωή της, όπως τη γνώριζε μέχρι τότε,  ο κόσμος της όλος, καταρρέει. Αντιμετωπίζει την άρνηση των οικείων της να την καταλάβουν και την εχθρότητά τους,  καθώς η «επαναστατική» αυτή πράξη μπορεί να αποβεί  επικίνδυνη σε μια χώρα όπως η δική της. Το ίδιο και οι άλλες πράξεις παθητικής αντίστασης της ηρωίδας, που, στο τέλος, οδηγούν την οικογένειά της να στραφεί εναντίον της.

Σταδιακά, η ΓιόνγκΧιε μεταμορφώνεται όλο και περισσότερο, καθώς ονειρεύεται να ζήσει σαν φυτό, να γίνει δέντρο. Δεν θέλει να σταματήσει να ζει. Θέλει να σταματήσει να ζει όπως εμείς, μέσα σε μία ανθρωπότητα που είναι όλα αυτά που η ίδια δεν θέλει να είναι: επιβλαβής, δολοφονική, βίαιη.

Είναι μια σκοτεινή, αλληγορική, «καφκικού» τύπου ιστορία για την εξουσία, την εμμονή και τον αγώνα μιας γυναίκας να απελευθερωθεί από τη βία που ασκείται τόσο έξω όσο και μέσα της.

 

Η μεταφορά στη θεατρική σκηνή

 «Ένα τέλειο παράδειγμα της μεταμόρφωσης και της πειστικής δύναμης του θεάτρου»

(Le Monde)

 Αξιοποιώντας τη δύναμη του κειμένου, η Ιταλίδα θεατρική σκηνοθέτις και ηθοποιός Daria Deflorian και οι επί σκηνής συνεργάτες της αποσπούν από αυτό την ουσία ενός θεατρικού ελιξίριου. Η Deflorian ακροβατεί σε μια λεπτή γραμμή, αναμειγνύοντας τις πιο καθημερινές πτυχές της ζωής με ονειρικές, νευρωτικές ή και φανταστικές στιγμές που ξεχωρίζουν απότομα στη σκηνή.

Μέσω μιας γλώσσας αισθησιακής και προκλητικής, στα όρια μεταξύ της ωμής πραγματικότητας και των θαυμάτων της φαντασίας, η Ντάρια Ντεφλοριάν μετατρέπει αυτό το ενοχλητικό σύμπαν σε ζωντανή τέχνη. Χρησιμοποιεί το φως και τον ήχο για να δημιουργήσει χώρους που είναι πραγματικοί, αφηρημένοι ή νοητοί. Μέσα σε αυτούς τους διαφορετικούς χώρους, ένα αριστοτεχνικό κουαρτέτο ερμηνευτών φέρνει στη σκηνή σύνθετα όντα που βρίσκονται σε αντίθεση με την έξαρση και την απογοήτευσή τους και που επιδιώκουν να ζήσουν μια ζωή διαφορετική από την ανθρώπινη.

Η θεατρική προσαρμογή της Χορτοφάγου, αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα της ικανότητας πειθούς του θεάτρου. Σκηνοθετημένη από την Daria Deflorian, η ιστορία επενεργεί ήπια στον θεατή, ο οποίος φεύγει από την παράσταση μεταμορφωμένος, έχοντας αιχμαλωτιστεί από τη δηλητηριώδη γοητεία ενός σύμπαντος που δεν φανταζόταν ότι θα τον άγγιζε τόσο βαθιά.

Το έργο παρουσιάστηκε στην Ιταλία, στο Teatro Arena del Sole (Bologna, Οκτώβριος 2024) και στη Γαλλία, στο  Odéon-Théâtre de l’Europe, σκηνή Ateliers Berthier (Παρίσι, Festival d’ Automne, Νοέμβριος 2024) – στα Ιταλικά με γαλλικούς υπότιτλους.

 

Η σκηνοθέτις

«Οφείλουμε να πάρουμε απόσταση, ως ανθρώπινα όντα, από τις μεγάλες και μικρές πράξεις βίας που ασκούμε στον άλλον καθημερινά»

(Daria Deflorian)

Η Daria Deflorian είναι ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτις θεάτρου. Θεωρείται μία από τις πιο πρωτότυπες φωνές του ιταλικού και ευρωπαϊκού θεάτρου. Το 2012 κέρδισε το βραβείο Ubu (καλύτερης ηθοποιού), το πιο σημαντικό θεατρικό βραβείο της Ιταλίας, και το 2013 τιμήθηκε με το επίσης σπουδαίο ιταλικό θεατρικό βραβείο Hystrio, συνολικά για την προσφορά της στο θέατρο.

Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τους Stephane Braunschweig, Lotte Van Den Berg και Massimiliano Civica.

Από το 2008 έως το 2021 συνεργάστηκε με τον Antonio Tagliarini. Οι παραστάσεις τους σε όλη την Ιταλία και την Ευρώπη κέρδισαν πολλά βραβεία: το Premio Ubu (καλύτερου νέου ιταλικού έργου) το 2014, το βραβείο καλύτερης ξένης παραγωγής στον Καναδά το 2015, το Premio Riccione για την καινοτομία στο θέατρο το 2019 και το Premio Hystrio για το καλύτερο θεατρικό έργο το 2021.

Το 2020 συνεργάστηκε με τον εικαστικό καλλιτέχνη Adrian Paci, γράφοντας τους στίχους και παρέχοντας τη φωνή για το Vedo rosso, ένα έργο-βίντεο που αποτέλεσε μέρος του διεθνούς προγράμματος Mascarilla 19. Μαζί με την ομάδα Oceano Indiano/Teatro di Roma, εγκαινίασε το Radio India κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το οποίο κέρδισε το 2021 το Premio Ubu για ειδικό έργο.

Το 2022 έγραψε και σκηνοθέτησε την παράσταση En finir των τελειόφοιτων σπουδαστών της διεθνούς θεατρικής σχολής La Manufacture και το 2023 την παράσταση Elogio della vita a rovescio, πρώτο μέρος ενός διετούς project βασισμένου στο La Vegetariana.

 

Έγραψαν για την παράσταση

«H Deflorian καταφέρνει και βρίσκει αρκετούς εντυπωσιακούς τρόπους να μεταφράζει στιγμές-κλειδιά για τη σκηνή».

(The New York Times, Νοέμβριος 2024)

«Το έργο La Vegetariana, που ανέβασε η Ιταλίδα Daria Deflorian στο Odéon-Théâtre de l’Europe στο Παρίσι, είναι ένα τέλειο παράδειγμα της μεταμόρφωσης και της πειστικής δύναμης του θεάτρου. Ο θεατής, μπαίνοντας στο θέατρο Ateliers Berthier χωρίς προκατασκευασμένες ιδέες, νιώθει να τον «απαγάγει» μια παράσταση με δηλητηριώδη γοητεία, και, τελικά, φεύγοντας, συντάσσεται  με μια υπόθεση που ποτέ δεν φανταζόταν ότι θα τον άγγιζε τόσο στενά».

(Le Monde)

 

«Με αυτόν τον τρόπο εγκαταλείπει τον ανθρώπινο λόγο, τον λόγο που απαιτεί, διατάζει και υποτάσσει. Η βία του πατέρα της, ο οποίος την αναγκάζει να τρώει κρέας, και η βία του συζύγου της, ο οποίος απαιτεί να ικανοποιεί τον άνδρα, δεν έχουν πια καμία δύναμη πάνω της, και το τελευταίο, φωτεινό μέρος μας οδηγεί σε ένα άλλο μέρος χωρίς επιθυμία, όπως στον Βουδισμό. Ενσαρκωμένη από ηθοποιούς που είναι πραγματικά ζωντανοί, η ιστορία μας μεταφέρει από τις ακτές της καθημερινής πραγματικότητας σε εκείνες της φαντασίας και της ποίησης. Η Monica Piseddu, μια σπουδαία ηθοποιός, επιδεικνύει περιέργως μια μοναδική, άγρια, ζωώδη παρουσία με το νωχελικό, χαριτωμένο σώμα της, συχνά γυμνό, που μοιάζει να γλιστράει αβαρώς. Το τέλος της ιστορίας αφήνεται ανοιχτό για να το ερμηνεύσουν ελεύθερα οι θεατές. Και το θέατρο συναντά τα όνειρα».

(artistikrezo)

 

«Οι ερμηνευτές, Daria De Florian, Paolo Musio, Monica Piseddu και Gabriele Portoghese, είναι πλήρως αφοσιωμένοι σε αυτή τη μοναδική σκηνική περιπέτεια, νηφάλιοι και έντονα παρόντες στις αργές, σχεδόν φανταστικές κινήσεις τους. Βυθίζονται πλήρως στους πολύπλοκους χαρακτήρες τους, όπως η ηθοποιός που υποδύεται τη Yeong-hye, η Monica Piseddu, η οποία ακολουθεί το νέο της πεπρωμένο ενάντια σε όλες τις αντιξοότητες, φιλοδοξώντας να γίνει ένα τοπίο ως φυτό, χωρίς κανένα άλλο σχέδιο πολιτικής, οικονομικής, οικολογικής ή κοινωνικής διάστασης. Πρόκειται για μια παράσταση που μοιάζει με συνειδητή μύηση σε μια νεοαποκτηθείσα ύπαρξη».

(Hottello)

 

Οι συντελεστές

Θεατρική μεταφορά Daria Deflorian, Francesca Marciano

Συνδημιουργία Daria Deflorian, Paolo Musio, Monica Piseddu, Gabriele Portoghese

Σκηνοθεσία Daria Deflorian

Βοηθός σκηνοθέτιδος Andrea Pizzalis

Σκηνικά Daniele Spanò

Φωτισμοί  Giulia Pastore
Σχεδιασμός Ήχου Emanuele Pontecorvo
Κοστούμια Metella Raboni
Σύμβουλος σκηνογράφου Lisetta Buccellato
Συνεργάτης Attilio Scarpellini

Σύμβουλος δραματουργίας Eric Vautrin
Τεχνική διεύθυνση Lorenzo Martinelli , Micol Giovanelli
Βοηθός σκηνοθέτης Andrea Pizzalis

Ασκούμενος Blu Silla

Παίζουν Daria Deflorian, Paolo Musio, Monica Piseddu, Gabriele Portoghese

Για την INDEX Valentina Bertolino, Elena de Pascale, Francesco Di Stefano, Silvia Parlani

Επικοινωνία Francesco Di Stefano
Παραγωγή INDEX 
Συμπαραγωγή: Emilia Romagna Teatro ERT / Teatro Nazionale; La Fabbrica dell’Attore – Teatro Vascello σε συνεργασία με Romaeuropa Festival; TPE – Teatro Piemonte Europa; Triennale Milano Teatro; Odéon–Théâtre de l’Europe; Festival d’Automne à Paris; théâtre Garonne, scène européenne – Toulouse
Σε συνεργασία με: ATCL / Spazio Rossellini; Istituto Culturale Coreano in Italia
με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού Ιταλίας (MiC – Ministero della Cultura)

Φωτογραφίες Andrea Pizzalis

 

INFO

Daria Deflorian

Η ΧΟΡΤΟΦΑΓΟΣ

Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, Χώρος Η

13-15 Ιουλίου, 20.30

Διάρκεια: 1ώρα και 50 λεπτά

 

Αγορά εισιτηρίων

  • aefestival.gr και more.com
  • ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
  • ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: Δε-Πα 10:00-18:00 | +30 2118008181
  • ΑΜΕΑ: Δε-Πα 10:00-17:00 | +30 2104834913

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

«Ούτε μπρος ούτε πίσω»

«Ούτε μπρος ούτε πίσω»   Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας  Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, μετά

BLUE TRAIN Θέατρο ΑΛΜΑ

BLUE TRAIN Του Γεράσιμου Ευαγγελάτου Θέατρο ΑΛΜΑ από 6/10, κάθε Δευτέρα και Τρίτη Σκηνοθεσία: Γιώργος Σουλεϊμάν Με τους Σπύρο Χατζηαγγελάκη, Γιάννη Τσουμαράκη, Μαριλού Κατσαφάδου και Λάμπρο Κωνσταντέα Στο ρόλο της

ΖΕΥΓΑΡΩΜΑΤΑ | ΜΙΚΡΟΣ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ

ΖΕΥΓΑΡΩΜΑΤΑ Βασισμένο στο έργο του Νικολάι Γκογκόλ “Παντρολογήματα” Έναρξη παραστάσεων Δευτέρα 6 Οκτωβρίου Κάθε Δευτέρα στις 21:30   ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ    ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: https://www.ticketservices.gr/event/mikros-kerameikos-zevgaromata-2-xronos/