ΤΑ ΤΕΡΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ
Οι Εφιάλτες Της Παιδικής Μας Ηλικίας
«Υπάρχει μια άποψη πως αν δεις ταινία τρόμου όταν είσαι μικρό παιδί θα έχεις εφιάλτες και ίσως και γενικότερα ψυχολογικά προβλήματα στην κατοπινή σου ηλικία. Για μένα πάντως, και για πολλούς είμαι σίγουρος από σας, οι ταινίες τρόμου, και γενικότερα του φανταστικού, ήταν και παραμένουν πάντα απολαυστικές. Από 9 ετών, όταν άρχισα να πηγαίνω στο σινεμά και έτυχε να δω την πρώτη μου ταινία τρόμου, τον “Φρανκενστάιν” του Τζέιμς Γουέιλ, με τον Μπόρις Καρλόφ, μου άρεσε τόσο πολύ που με έσπρωξε να αρχίσω να ψάχνω και να βλέπω και άλλες παρόμοιες ταινίες, όποτε προβάλλονταν σε αίθουσες της Λευκωσίας, όπου τότε ζούσα – η διαφήμιση, μάλιστα, της ταινίας “Φρανκενστάιν” γινόταν με ένα κάρο, που περιφερόταν στα περίχωρα της Λευκωσίας, όπου το τραβούσε ένα γαϊδούρι, ενώ μέσα κουβαλούσε μια τεράστια φιγούρα του Φρανκενστάιν | Καρλόφ, με τον οδηγό να φωνάζει με ντουντούκα, “απόψε μη χάσετε το τέρας το υ Φρανκενστάιν, στον κινηματογράφο “Μαγικό Κήπο” (ήταν ένα από τα θερινά σινεμά της Λευκωσίας). Κι εμείς, πιτσιρίκια τότε, τρέχαμε πίσω του, φωνάζοντας και διασκεδάζοντας. Ταινίες όπως “Η μνηστή του Φράνκενστάιν”, “Δράκουλας”, “Ο λυκάνθρωπος”, “Ο αόρατος άνθρωπος”, “Η μούμια”, και ο ανεπανάληπτος “Κινγκ Κονγκ”, από τις κλασικές της περιόδου του ’30 και ’40, τις οποίες οι αίθουσες συχνά επαναλάμβαναν στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και αρχές της δεκαετίας του ’50, με πρωταγωνιστές αγαπητά τέρατα όπως οι Μπόρις Καρλόφ, Μπέλα Λουγκόζι, Λον Τσάνεϊ Τζούνιορ, μας γοήτευαν. Με την παιδική ηλικία να συνδέεται άρρηκτα με ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει το ξεχωριστό αυτό, παραμελημένο για δεκαετίες από την επίσημη κριτική, είδος. Ταινίες που οδήγησαν, στη δεκαετία του ’70, σε ευπρόσδεκτα ριμέικ (συχνά πολύ καλά) με επικεφαλής τον σκηνοθέτη Τέρενς Φίσερ και πρωταγωνιστή τον Κρίστοφερ Λι, καθώς και ριμέικ του Κινγκ Κονγκ, τόσο από την Αμερική όσο και από την Ιαπωνία που μας έδωσε τον δικό της Γκοτζίλα. Ριμέικ που οδήγησαν σε νέους φαν, οι οποίοι εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να τις αναζητούν και να τις απολαμβάνουν. Ταινίες που προσωπικά με οδήγησαν, στην εφηβική μου ηλικία, να αναζητήσω και να διαβάσω τα βιβλία που αφορούσαν τα διάφορα αυτά τέρατα και γενικότερα τα έργα φαντασίας, τον “Δράκουλα” του Μπραμ Στόκερ, τον “Φρανκενστάιν” της Μέρι Σέλεϊ και τα εξαίρετα διηγήματα του Έντγκαρ Άλαν Πόε.» – Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Οι τίτλοι των ταινιών του αφιερώματος:
ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ, ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΡΟΜΟΥ
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Friedrich Wilhelm MURNAU, 1922, 94′
ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ / Dracula
Tod BROWNING, 1931, 75′
ΚΙΝΓΚ ΚΟΝΓΚ / King Kong
Merian C. COOPER & Ernest B. SCHOEDSACK, 1933, 104′
Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ / The Invisible Man
James WHALE, 1933, 71′
Η ΜΝΗΣΤΗ ΤΟΥ ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ
The Bride of Frankenstein
James WHALE, 1935, 75′
Ο ΤΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΛΙΜΝΗΣ
Creature from the Black Lagoon
Jack ARNOLD, 1954, 79′
Η ΜΥΓΑ / The Fly
Kurt NEUMANN, 1958, 94′
Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΥ
The Curse of the Werewolf
Terence FISHER, 1961, 93′
Όπως θα δείτε και στο αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμα στο website του φεστιβάλ, ειδικότερα οι ταινίες
“Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ” & “Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΥ”
θα προβληθούν την τελευταία μέρα της προφεστιβαλικής εβδομάδας, Τετάρτη 30/10, με αφορμή το Halloween που γιορτάζεται την αμέσως επόμενη μέρα, 31 Οκτωβρίου.
Αφιέρωμα
“H Τριλογία της Κρίσης”
του Βασίλη Μαζωμένου
Οι τρεις τελευταίες ταινίες του Έλληνα δημιουργού, παρουσιάζονται σε τρεις μοναδικές προβολές, τις οποίες προλογίζουν τρεις καταξιωμένοι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου.
Δες ΕΔΩ το trailer για το αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ στην “Τριλογία της Κρίσης”, του
Βασίλη Μαζωμένου
ΓΡΑΜΜΕΣ / Lines, 2016, 88′
(Horme Pictures / Ε.Κ.Κ. / Ε.Ρ.Τ.)
Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Άκης Καπράνος
Οκτώ βραβεία / Δεκατέσσερις υποψηφιότητες
Ένας τηλεφωνητής προσπαθεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να συνεχίσουν να ζουν και να ελπίζουν.
Σενάριο – Σκηνοθεσία – Παραγωγή: Βασίλης Μαζωμένος
Πρωταγωνιστές: Θέμης Πάνου / Τάσος Νούσιας / Άννα Καλαϊτζίδου
Θόδωρος Κατσαφάδος / Κώστας Μπερικόπουλος / Θανάσης Χαλκιάς
Βασίλης Γεωργοσόπουλος / Λεωνίδας Κακούρης
Μουσική: DNA (Αλέξανδρος Χρηστάρας – Μιχάλης Νιβολιανίτης)
Φωτογραφία: Γιώργος Παπανδρικόπουλος | Μοντάζ: Θάνος Κουτσανδρέας
Σκηνικά: Μιχάλης Σαμιώτης | Κοστούμια: Νατάσσα Σαρρή
Ήχος: Αντώνης Σαμαράς / Γιάννης Σκανδάμης
Colorist: Μάνος Χαμηλάκης
ΕΞΟΡΙΑ (DIRECTOR’S CUT) / Exile (Director’s Cut), 2024, 90′
(Horme Pictures / Alatas Films)
Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Μικελίδης
Οκτώ βραβεία / Δέκα υποψηφιότητες
Ο Άρης, ένας Έλληνας, καταντά «ο κανένας» στην ίδια του τη χώρα και παλεύει να ανακτήσει τον εαυτό του, ζώντας ως ξένος.
Σενάριο – Σκηνοθεσία – Παραγωγή: Βασίλης Μαζωμένος
Συμπαραγωγός: Κωνσταντίνος Αλατάς
Πρωταγωνιστές: Στέφανος Κακαβούλης / Δημήτρης Σιγανός
Αγγελική Καρυστινού / Κωστής Σαββιδάκης / Κατερίνα Τσάση – Δέδε
Αλέξιος Κοτσώρης / Νίκος Παντελίδης / Δημήτρης Φουρλής / Χρήστος Ζαχάρωφ
Μουσική: DNA (Αλέξανδρος Χρηστάρας – Μιχάλης Νιβολιανίτης)
Φωτογραφία: Φώτης Μήτσης GSC | Μοντάζ: Θάνος Κουτσανδρέας
Σκηνικά: Δήμητρα Παναγιωτοπούλου | Κοστούμια: Μάρθα Καλορίτη
Ήχος: Αντώνης Σαμαράς / Γιάννης Σκανδάμης / Κώστας Χρυσόγελος
Colorist: Γιάννης Ζαχαρογιάννης
ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ / Purgatory, 2022, 95′
(Horme Pictures / Prosenghisi / Alatas Films / Ε.Ρ.Τ. / ΕΚΟΜΕ)
Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Ραουζαίος
Δεκατέσσερα βραβεία / Επτά υποψηφιότητες
Επτά διαφορετικές ιστορίες για την αγάπη στη σύγχρονη Ελλάδα, από ανθρώπους που την αναζητούν, τη βρίσκουν, τη χάνουν.
Σενάριο – Σκηνοθεσία : Βασίλης Μαζωμένος
Παραγωγή: Βασίλης Μαζωμένος / Πάνος Παπαδόπουλος / Κωνσταντίνος Αλατάς
Πρωταγωνιστές: Μαρία Ζορμπά / Γιάννης Κοκιασμένος / Νεφέλη Κουρή
Θόδωρος Κατσαφάδος / Ανδρέας Νάτσιος / Αγγελική Καρυστινού / Δημήτρης Φουρλής
Χρήστος Ζαχάρωφ / Νίκος Παντελίδης / Βαγγέλης Ψωμάς / Adrian Frieling
Ηλέκτρα Γεννατά / Θανάσης Χαλκιάς / Δημήτρης Μωραΐτης
Μουσική: DNA (Αλέξανδρος Χρηστάρας – Μιχάλης Νιβολιανίτης)
Φωτογραφία: Φώτης Μήτσης GSC Μοντάζ: Αλέξανδρος Χρηστάρας – Εύη Λόη
Σκηνικά: Δήμητρα Παναγιωτοπούλου Κοστούμια: Σοφία Κατσουρά
Ήχος: Αντώνης Σαμαράς / Κώστας Χρυσόγελος / Φίλιππος Μαρινέλης
Colorist: Γιάννης Ζαχαρογιάννης
ΤΟ ΑΛΛΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Το “άλλο ντοκιμαντέρ” έρχεται στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (21-27 Νοεμβρίου 2024): Μια νέα ενότητα όπου το Ντοκιμαντέρ επαναπροσδιορίζει τα όρια της Τέχνης και της Πραγματικότητας.
Επιμέλεια αφιερώματος:
Ντέπυ Βρεττού
(ραδιοφωνική παραγωγός – ΕΡΤ)
Μια άλλη προσέγγιση στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται στο φετινό Πανόραμα, καθώς το είδος αυτό “συναντά” τον κινηματογράφο με έναν ξεχωριστό τρόπο. Στην ενότητα “άλλο ντοκιμαντέρ”, οι δημιουργοί ανατρέπουν τις συμβάσεις του παραδοσιακού ντοκιμαντέρ και προσφέρουν έναν διαφορετικό, πιο δημιουργικό και υβριδικό τρόπο αφήγησης.
Το ντοκιμαντέρ, παραδοσιακά, χαρακτηρίζεται από την παρατήρηση, καταγραφή και παρουσίαση γεγονότων, προσώπων ή καταστάσεων. Το “άλλο ντοκιμαντέρ” ξεφεύγει από τα αυστηρά όρια του κλασικού είδους και συνδυάζει αφηγηματικά στυλ και τεχνικές που φλερτάρουν με τη μυθοπλασία, την προσωπική έκφραση και πειραματικά μέσα. Δεν περιορίζεται στην απλή απεικόνιση της πραγματικότητας αλλά ενσωματώνει στοιχεία που δίνουν μεγαλύτερη ελευθερία στη δημιουργία και στην καλλιτεχνική έκφραση.
Στο “άλλο ντοκιμαντέρ” οι εναλλακτικές μορφές διήγησης συνδυάζουν προσωπικές ιστορίες, αρχειακό υλικό, καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις και επινοημένες αφηγηματικές φόρμες. Παρά την καλλιτεχνική ευελιξία, διατηρούν την επαφή με την πραγματικότητα, ενώ η συγχώνευση Αλήθειας και Τέχνης δημιουργεί έναν μοναδικό αφηγηματικό ρυθμό που προσφέρει στον θεατή μια πιο διεισδυτική κατανόηση του θέματος.
Παράλληλα, η προσωπική ματιά του δημιουργού γίνεται συχνά κεντρικό κομμάτι της αφήγησης. Μέσα από εσωτερικούς διαλόγους, προβληματισμούς ή και την ίδια τη φυσική συμμετοχή του σκηνοθέτη στην ιστορία, ο θεατής καλείται να μπει στον κόσμο του δημιουργού και να βιώσει την εμπειρία του.
Αυτός ο υβριδικός τρόπος αφήγησης προσφέρει όχι μόνο μεγαλύτερη ελευθερία στον δημιουργό αλλά και μία κινηματογραφική απόλαυση για τον θεατή, δημιουργώντας έναν χώρο όπου η αλήθεια, η υποκειμενικότητα και η καλλιτεχνική έκφραση συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται.
Το “άλλο ντοκιμαντέρ” αναζητά νέους τρόπους να αφηγηθεί ιστορίες, να προκαλέσει το κοινό και να προσφέρει μια εμπειρία που δεν είναι μόνο πληροφοριακή, αλλά και βαθιά προσωπική και καλλιτεχνική.
Τα 4 “άλλα” ντοκιμαντέρ του αφιερώματος:
Πανελλήνιον / 81′ / Σπύρος Μαντζαβίνος, Κώστας Αντάραχας / 2023
Αθηναϊκή Πρεμιέρα –
Trailer
Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας / 92′ / Άγγελος Ράλλης / 2023
Trailer
Ταξιδεύοντας με τον Μίκη / 88′ / Αστέρης Κούτουλας / 2018
Trailer
E
xotica, Erotica, Etc. / 73’/ Ευαγγελία Κρανιώτη / 2015
Trailer