ΣΥΣΤΗΜΕΝΟ @ ΟΙΚΙΑ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ

 

Σ Υ Σ Τ Η Μ Ε Ν Ο

Μια μικρή επιλογή από τη μακρά ιστορία της ερωτικής επιστολογραφίας

Οικία Άγγελου
και Λητώς Κατακουζηνού

Παράταση παραστάσεων έως τις 26 Μαΐου

“Αγάπη μου, σε αγαπώ, και θά’ ναι το ταξίδι μας, σαν ανοιξιάτικη πομπή των μύρων.“

Ανδρέας Εμπειρίκος

Το “Συστημένο”, μια παράσταση-σύνθεση ερωτικών επιστολών επιφανών γυναικών και ανδρών ανά τους αιώνες, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Εξαρχέα, Άρη Μπαλή και Κορνήλιου Σελαμσή στην Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, παρατείνεται έως τις 26 Μαΐου.

 

Φάκελοι, χειρόγραφα, γραμματόσημα, ημερομηνίες, τόποι, αποστολείς και παραλήπτες. Μηνύματα. Και συγκεκριμένα ερωτικά μηνύματα. Μια εγγενώς ηδονοβλεπτική συνθήκη δημόσιας ανάγνωσης των πιο ιδιωτικών σκέψεων ανθρώπων. Ανθρώπων που πέρα από τη βασική τους ιδιότητα που τους καθιστά ευρέως γνωστούς και αναγνωρίσιμους, κατέχουν και την ιδιότητα της ερωτευμένης ύπαρξης. Και μάλιστα είναι υπάρξεις τόσο ερωτευμένες που υπάρχει η αναγκαιότητα, αυτή η συναισθηματική οριακή κατάσταση, να καταγραφεί και τις περισσότερες φορές να αποσταλεί. Μια μικρή επιλογή από τη μακρά ιστορία της ερωτικής επιστολογραφίας.

 

Ερωτικές εξομολογήσεις, γράμματα χωρισμού, μετάνοιας, επιστολές επανόρθωσης ή απλώς καθημερινές επιστολές μεταξύ ερωτευμένων: από τον Oscar Wilde και τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη μέχρι την Αναΐς Νιν και τον Νίκο Εγγονόπουλο. Πολύ προσωπικές υποθέσεις σε δημόσια ανάγνωση.

 

Και σε αυτή τη δημόσια ανάγνωση αρωγός και διαρκής συνομιλητής είναι η μουσική, παρούσα άλλοτε με τρόπο συμβολικό υπό τη μορφή των ραδιοφωνικών παρεμβολών ή των ρυθμών των πλήκτρων μιας γραφομηχανής και των ηχογραφημένων θραυσμάτων, άλλοτε, με κυριολεκτική σημασία μουσικά κομμάτια πρωτότυπα ή από τη φιλολογία της κλασικής μουσικής παιγμένα σ’  ένα πιάνο.

 

Με αυτές τις εναργείς παρεμβάσεις, τον τρίτο πόλο της μουσικής, η επιστολική πράξη αποκτά ένα νέο βάθος καθώς, ενόσω γίνεται πρακτικά ακουστή και αδιάρρηκτη η γραπτή μεταξύ των αγαπημένων επικοινωνία, συγχρόνως διακόπτεται ή εξωθείται στην επιτάχυνση, υπογραμμίζεται ή εγκαταλείπεται, αποκτά έναν ιδιότυπο μεσάζοντα που αντικαθιστά τον αργό παλαιό χρόνο των ταχυδρομείων και ολοκληρώνει τη μετακίνηση της πληροφορίας ανάμεσα στους αγαπημένους αλλά και προς το κοινό.

 

Ένα σαλόνι σπιτιού, ένας χώρος, στον οποίο οι οικοδεσπότες προσκαλούν τους οικείους τους να μοιραστούν από κοινού τον χρόνο τους. Ένα σαλόνι ιδανικό, αυτό της οικίας Κατακουζηνού, που φιλοξένησε κατά καιρούς εξέχουσες προσωπικότητες του ελληνικού και όχι μόνο καλλιτεχνικού κόσμου, των οποίων οι ερωτικές εκμυστηρεύσεις θα ακουστούν υπό το απογευματινό φως και τη θέα στον Εθνικό Κήπο.

 

“Το πιο λαμπερό πλάσμα στη Γη ήταν πρόθυμο να μοιραστεί τη ζωή του μαζί μου. Θεωρητικά, ήμουν σε θέση να αποδείξω ότι ο έρωτας είναι η αμοιβαία έλξη δύο ατόμων που βασίζεται σε ό,τι πιο άρρητο, πιο ιδιωτικό, πιο αποκλίνον από τους ρόλους και την εικόνα που τους επιβάλλει η κοινωνία. Αρκούσε να αποδεχτώ να ζήσω αυτό που ζούσα, να αγαπώ πάνω απ’ όλα το βλέμμα, τη φωνή, τη μυρωδιά σου, τα κρινοδάχτυλά σου, τον τρόπο που κατοικούσες το σώμα σου και όλο το μέλλον ήταν για μας ανοιχτό.“

André Gorz

Σκηνοθεσία-Δραματουργία-Ερμηνεία: Παναγιώτης Εξαρχέας, Άρης Μπαλής, Κορνήλιος Σελαμσής

Κατασκευή μουσικού περιβάλλοντος: Κορνήλιος Σελαμσής

Ευχαριστούμε θερμά τις εκδόσεις Άγρα (Εμπειρίκος, Ανδρέας. Γραπτά ή Προσωπική Μυθολογία: 1936-1946. Αθήνα: εκδ. Άγρα, 1991 // Καββαδίας, Νίκος. Του πολέμου. Στο άλογό μου. Αθήνα: εκδ. Άγρα, 2009 // Kleist, Heinrich von. 4 νουβέλες: Η Μαρκησία του Ο: Ο σεισμός στη Χιλή: Ο έκθετος: Η αγία Καικιλία ή η δύναμη της μουσικής· μτφρ. Θοδωρής Δασκαρόλης. Αθήνα: εκδ. Άγρα, 1991), τις εκδόσεις Ίκαρος (Χατζηλαζάρου, Μάτση. Ποιήματα: 1944-1985. Αθήνα: εκδ. Ίκαρος, 1989 // Εγγονόπουλος, Νίκος. “…και σ’ αγαπώ παράφορα”: γράμματα στη Λένα 1959-1967. Αθήνα: εκδ. Ίκαρος, 1994 // Σεφέρης, Γιώργος. Αλληλογραφία 1936-1940 / Γιώργος Σεφέρης, Μαρώ Σεφέρη· επιμέλεια Μ. Ζ. Κοπιδάκης. Αθήνα: εκδ. Ίκαρος, 2005 // Σεφέρης, Γιώργος. Μέρες Γ’: 16 Απρίλη 1934 – 14 Δεκέμβρη 1940. Αθήνα: εκδ. Ίκαρος, 1984), τις εκδόσεις Ποταμός (Gorz, André. Γράμμα στη Ντ.: Ιστορία ενός έρωτα· μτφρ. Σάντρα Βρέττα. Αθήνα: εκδ. Ποταμός, 2008), τις εκδόσεις Μελάνι (Γράμματα χωρισμού. Ανθολόγηση Έφη Φρυδά· μτφρ. Έφη Φρυδά. Αθήνα: εκδ. Μελάνι, 2003) και  τις εκδόσεις Κέδρος, (Barthes, Roland. Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου· μτφρ. Βασίλης Παπαβασιλείου. Αθήνα: εκδ. Κέδρος, 2012) για την ευγενική παραχώρηση αποσπασμάτων από τα προαναφερθέντα βιβλία. Επίσης, με την ευγενική παραχώρηση των εκδόσεων Πατακη χρησιμοποιούνται επιστολές από το βιβλίο: Joyce, James. Γράμματα στη Νόρα· μτφρ. Κατερίνα Σχινά. Αθήνα: εκδ. Πατάκη, 2013.

 

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε από καρδιάς τους μεταφραστές των εν λόγω κειμένων: Σάντρα Βρέττα, Θοδωρή Δασκαρόλη, Βασίλη Παπαβασιλείου, Κατερίνα Σχινά, Έφη Φρυδά, καθώς και τους Εριέττη Εγγονοπούλου, Λεωνίδα Εμπειρίκο, Έλγκα Καββαδία, Άννα Λόντου και Αλέξιο Σαββίδη για την πολύτιμη υποστήριξή τους.

 

Πρεμιέρα: Σάββατο 16 Μαρτίου

Νέες παραστάσεις: 5, 12, 19, 26 Μαΐου

Ώρα έναρξης: 17:00 | Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ (ενιαίο)

Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού
Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας 4, 5ος όροφος
Πλατεία Συντάγματος

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6948704508

Ώρες: Δευ-Παρ 12:00-14:00 & 18:00-20:00 και Σαβ: 12:00-14:00

 

 

 

 

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

The Lemon Tree & Co.

Ανακαλύψτε την μαγεία των εορτών στο The Lemon Tree & Co., με φόντο την Αθηναϊκή Ριβιέρα.   Το The Lemon Tree & Co., είναι ο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΡΙΒΑΣ  «Φάντασμα στη Μηχανή»

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανοίγει στο κοινό τους ιστορικούς του χώρους για μια ξεχωριστή δράση   Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει τη δράση  «Φάντασμα στη

ΕΝΑΣ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΣΑΜ ΧΟΛΚΡΟΦΤ

Θεατρικός Οργανισμός Πρώτες ύλες   ΕΝΑΣ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΣΑΜ ΧΟΛΚΡΟΦΤ Σκηνοθεσία: Χρίστος Λύγκας Σε ένα απολυταρχικό καθεστώς, που δεν κατονομάζεται, μια ομάδα καλλιτεχνών του θεάτρου  ανεβάζει