Ως Εκεί Που Φτάνουν Τα Δακτυλικά Μου Αποτυπώματα

Synikismos Festival // Φεστιβάλ Συνοικισμός

Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

15-24 Ιουνίου 2018

 Ως Εκεί Που Φτάνουν Τα Δακτυλικά Μου Αποτυπώματα – Λονδίνο / Βηρυτός Τάνια Ελ Κουρί // Ιστορίες Καταφυγίου – Μόναχο / Βηρυτός Dictaphone Group

Ως Εκεί Που Φτάνουν Τα Δακτυλικά Μου Αποτυπώματα – Λονδίνο / Βηρυτός

Τάνια Ελ Κουρί

Βιωματική Περφόρμανς

Παρασκευή 15 Ιουνίου έως και Τετάρτη 20 Ιουνίου

H βιωματική περφόρμανς Ως Εκεί Που Φτάνουν Τα Δακτυλικά Μου Αποτυπώματα είναι μια συνάντηση ανάμεσα σε ένα θεατή και ένα πρόσφυγα μέσα από ένα τοίχο. Τα χέρια τους αγγίζονται χωρίς να βλέπει ο ένας τον άλλον. Ο πρόσφυγας σημαδεύει το θεατή, ζωγραφίζοντας το χέρι του. Ο θεατής ακούει όσους αμφισβήτησαν πρόσφατα τις διακρίσεις των συνόρων. Το σημάδι μπορεί να διατηρηθεί ή να ξεπλυθεί με νερό.

Η Τάνια Ελ Κουρί ανέθεσε στον μουσικό και street art καλλιτέχνη Μπάζελ Ζαράα, γεννημένο στη Συρία από οικογένεια Παλαιστινίων προσφύγων, να ηχογραφήσει ένα ραπ τραγούδι εμπνευσμένο από το ταξίδι που έκαναν οι αδελφές του από τη Δαμασκό στη Σουηδία. Μέσω της αφής και του ήχου, αυτή η εξ επαφής συνάντηση διερευνά την έννοια της συμπόνιας, το κατά πόσο μπορούμε να «νιώσουμε» κυριολεκτικά έναν πρόσφυγα για να κατανοήσουμε την επίδραση που έχει στη ζωή των ανθρώπων η γεωγραφική διάκριση των συνόρων.

 

Τα ακροδάκτυλά μας είναι το κατεξοχήν κομμάτι του σώματός, μέσω του οποίου αισθανόμαστε. Από την άλλη, είναι το κατεξοχήν κομμάτι του σώματός μας που χρησιμοποιείται ως “παγίδα ασφαλείας” από τις αρχές μέσω των δακτυλικών αποτυπωμάτων. Στην Ευρώπη, το ταξίδι ενός πρόσφυγα φτάνει όσο μακριά του επιτρέπουν τα δακτυλικά του αποτυπώματα, καθώς ο Κανονισμός του Δουβλίνου εξασφάλισε μια ενιαία βάση δεδομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων σε όλη την Ευρώπη για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Στην πράξη, αυτό συχνά σημαίνει ότι ένας πρόσφυγας επαναπροωθείται στο μέρος όπου καταγράφηκαν για πρώτη φορά τα δακτυλικά του αποτυπώματα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα σχέδια, οι ανάγκες ή οι επιθυμίες του.

 

Η Λιν Γκάρντερ, κριτικός τέχνης της Guardian γράφει για την παράσταση: «Η ιστορία του δεν με αγγίζει μόνο φευγαλέα −όπως πολλές ιστορίες και εικόνες που εμφανίζονται στις εφημερίδες – αλλά προχωρά βαθύτερα. Με σημαδεύει. Τις επόμενες μέρες θα την κουβαλώ πάνω στο δέρμα μου. Είναι κομμάτι μου, δεν αγνοείται εύκολα, δεν ξεθωριάζει. Κάθε φορά που σηκώνω τα μανίκια ή πλένω τα χέρια μου, έρχομαι αντιμέτωπη με τις εικόνες και η σκέψη μου ανατρέχει στην ιστορία του Ζαράα. Δεν μπορώ να ξεφύγω από αυτή».

Η δημοσιογράφος Λόρνα Ίρβινγκ έγραψε στο The List: «Κάθε μικρό πάτημα της μύτης του στυλό φέρει ένα βάρος − κάθε αριθμός που έχει γραφτεί πάνω στο δέρμα αντιπροσωπεύει τον αγώνα για επιβίωση, ένα σύμβολο αλληλεγγύης. Η μουσική είναι πένθιμα ελεγειακή, μια “ωραία” μαρτυρία ενός αγώνα που ξαναγράφεται κάθε μέρα. Σε αντίθεση με το μελάνι στο χέρι, οι αγώνες αυτοί δεν μπορούν ποτέ να σβηστούν».

Παράσταση για έναν θεατή με τον Μπάζελ Ζαραά

Τραγούδι: Μπάζελ Ζαραά (φωνητικά, μπάσο και πλήκτρα) με την Έμιλυ Τσόρτσιλ Ζαραά (φωνητικά), Πιτ Τσόρτσιλ (μουσική παραγωγή) και Κέιτι Στίβενς (φλάουτο και κλαρινέτο).

Παραγωγή: “On the Move” LIFT 2016 σε συνεργασία με το Royal Court Theatre

 

Τάνια Ελ Κουρί

Η Τάνια Ελ Κουρί είναι καλλιτέχνης live art από το Λίβανο, η δουλειά της οποίας εστιάζει στη ζωντανή επαφή με το κοινό και τις ηθικές και πολιτικές δυνατότητες αυτής της επαφής. Δημιουργεί παραστάσεις και εγκαταστάσεις, στις οποίες το κοινό είναι ενεργός δράστης.  Έχει περιοδεύσει διεθνώς και έχει διακριθεί με το International Prize for Live Art του Anti Festival, το Total Theatre Innovation Award και το Arches Brick Award. Η Τάνια είναι κάτοχος διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου. Η έρευνά της και οι δημοσιεύσεις της επικεντρώνονται στην πολιτική διάσταση της live art στην προ και μετά περίοδο της Αραβικής Άνοιξης. Η Τάνια συνδέεται με την κολεκτίβα Forest Fringe του Ηνωμένου Βασιλείου και είναι συνιδρύτρια της ομάδας Dictaphone Group στον Λίβανο, η δουλειά της οποίας εστιάζει στην έρευνα και την ερμηνεία του δημόσιου χώρου. .

Η Φιόνα Γουίνιγκ, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του International Live Art Prize σημειώνει αναφορικά με τη δουλειά της Τάνια: «Η ευαισθησία με την οποία η καλλιτέχνης ενορχηστρώνει την εμπειρία του θεατή είναι εκπληκτική. Η εμπειρία αυτή μένει μέσα μας, μερικές φορές εγγράφεται κυριολεκτικά πάνω μας. Η Τάνια προσεγγίζει και αναδείξει μερικά από τα πιο φλέγοντα ερωτήματα της εποχής μας, δημιουργώντας δυνατές εμπειρίες που εγείρουν συζητήσεις και ανταλλαγή. Η δουλειά της είναι επιτακτικά απαραίτητη και την ευχαριστούμε γι’ αυτό». .

Η Λόις Κέϊνταν, συνιδρύτρια του Live Art Development Agency, αναφέρει για το έργο της Τάνια: «Η Tάνια είναι μια από τους πρωτοπόρους μιας γενιάς καλλιτεχνών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που δουλεύουν με τις πρακτικές της Live Art για να επαναπροσδιορίσουν την τέχνη. Τι είναι, τι κάνει και τι λέει η τέχνη; Δοκιμάζει με ποιους τρόπους μπορεί να ανακαλυφθεί και να βιωθεί. Μας καλεί να εξετάσουμε την ατομική και συλλογική δυνατότητα δράσης και εγείρει συζητήσεις για θέματα και εμπειρίες που είναι πολύ δύσκολο να μιλήσουμε… Στη διαδικασία μύησης του κοινού της σε τόσο δύσκολα και περίπλοκα μονοπάτια, έχει εξελίξει μια μορφή βιωματικής τέχνης που μας προσφέρει εξέχουσες εμπειρίες, οι οποίες σωματοποιούνται και αγγίζουν τον πυρήνα της ύπαρξής μας, μας καθιστούν συνενόχους, ζητώντας μας να αναθεωρήσουμε το ρόλο, την ευθύνη και την εμπλοκή μας σε τέτοια επείγοντα και συνταρακτικά γεωπολιτικά γεγονότα».

Ημερομηνίες και ώρες: Παρασκευή 15 Ιουνίου έως και Τετάρτη 20 Ιουνίου, ώρες 17:30-22:30. Εκτός από την Κυριακή 17 Ιουνίου, ώρες 11:00 – 13:00 & 18:00 – 21:00.

Σημείο Εκκίνησης: Ιnfo Point – Καφενείο του Φεστιβάλ Συνοικισμός

Διεύθυνση: Συμβολή των οδών Δαρδανελίων και Μαιάνδρου, Ελευσίνα

Ελεύθερη είσοδος με δελτία εισόδου. Τα δελτία εισόδου διατίθενται από το Ιnfo Point – Καφενείο του Φεστιβάλ Συνοικισμός μισή ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης ή με τηλεφωνική κράτηση από Δευτέρα έως Παρασκευή 13:00-15:00 στο τηλέφωνο 210 5547646.

Ιστορίες Καταφυγίου – Μόναχο / Βηρυτός

Dictaphone Group

Βιωματική Εγκατάσταση

Παρασκευή 15 Ιουνίου έως και Κυριακή 24 Ιουνίου

 Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, το Μόναχο ήταν σημείο άφιξης οικονομικών μεταναστών από διάφορα σημεία του κόσμου. Από εκεί οι μετανάστες μεταφέρονταν στους επόμενους άγνωστους προορισμούς τους. Δεν είχαν λόγο σχετικά με το πού θα κατέληγαν. Σε πολλές περιπτώσεις οι οικογένειες χωρίστηκαν. Ο νέος προορισμός τους ήταν ένα προσωρινό στρατόπεδο όπου υποβάλλονταν σε ιατρικούς ελέγχους και ελέγχους συμπεριφοράς. Από εκεί, το εργοστάσιο ήταν η αρχή της νέας τους ζωής.

 

Από την αρχή της συριακής επανάστασης το 2011, οι Σύροι πρόσφυγες ξεφεύγουν από τη βιαιότητα του καθεστώτος στη Συρία και αναζητούν νέους προορισμούς. Το Μόναχο είναι ένας από αυτούς. Πολλοί από τους αιτούντες άσυλο φθάνουν στο Μόναχο δια ξηράς, διασχίζοντας παράνομα τα σύνορα διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών.

Η Τάνια Ελ Κουρί και η Πέτρα Σερχάλ από την ομάδα Dictaphone Group συνεργάστηκαν με μια ομάδα Σύρων προσφύγων που έφθασαν πρόσφατα στο Μόναχο. Σε κάθε έναν από τους συμμετέχοντες/συνεργάτες έδωσαν μια κάμερα για μια ημέρα με μοναδική οδηγία να κινηματογραφήσουν την καθημερινότητά τους στο Μόναχο και τα αγαπημένα τους σημεία στην πόλη. Μαζί έκαναν ένα βίντεο που παρουσιάστηκε σε δημόσιο χώρο της πόλης.

Τα τρία άτομα που συμμετείχαν στις «Ιστορίες Καταφυγίου» και επέλεξαν να παραμείνουν ανώνυμα είναι: ένας άνδρας ηλικίας είκοσι έξι ετών, που είναι επτά μήνες στο Μόναχο δεν έχει πάρει ακόμα άδεια διαμονής∙ ένα δεκαεξάχρονο αγόρι που μόλις έφτασε στην πόλη και ελπίζει να του χορηγηθεί άδεια διαμονής πριν κλείσει τα δεκαοχτώ, ώστε να μπορέσει να χρησιμοποιήσει τη ρήτρα οικογενειακής επανένωσης και να φέρει την οικογένειά του στο Μόναχο∙ μια μητέρα ηλικίας είκοσι πέντε ετών, που ήταν δύο μήνες στο Μόναχο. Αρχικά, έμενε με μια τυχαία επιλεγμένη οικογένεια στο Yellow Camp και πρόσφατα μετακόμισε σε ένα δωμάτιο αποκλειστικά για την οικογένειά της. Στο «προσωρινό στρατόπεδο», όπως το αποκαλεί, όπου περιμένουν τα έγγραφα διαμονής  και τη μεταφορά τους σε μια μόνιμη κατοικία.

Και οι τρεις είχαν πληρώσει μεγάλα χρηματικά ποσά για να μπουν λαθραία στη Γερμανία. Επέζησαν από εμπειρίες που πλησίασαν τον θάνατο. Ένας από αυτούς τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης στη Συρία και εγκατέλειψε τη χώρα με ένα πλοίο που βούλιαξε και του οποίου οι μισοί επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους. Κάποιος από αυτούς έπρεπε να πάει πεζός από τη Συρία ως την Τουρκία. Περπατούσε επί ώρες αδιάκοπα, κρατώντας μαζί παιδιά, έναν άλλο νεαρό συγγενή που πάλευε με τον καρκίνο και χωρίς να έχει νερό. Οι λαθρέμποροι τους εξαπάτησαν όλους. Τους είπαν ψέματα, άλλαξαν ξαφνικά τα σχέδια και τους άφησαν πίσω, χωρίς να δίνουν ποτέ προτεραιότητα στην ασφάλειά τους.

 

Οι Ιστορίες Καταφυγίου είναι μια συναρπαστική  βιωματική εγκατάσταση. Το κοινό και οι περαστικοί καλούνται να ξαπλώσουν σε μεταλλικές κουκέτες και να παρακολουθήσουν τα βίντεο που τραβήχτηκαν από τους αιτούντες άσυλο.

 

Dictaphone Group

 

Οι Dictaphone Group είναι μια κολεκτίβα από το Λίβανο, η δουλειά της οποίας εστιάζει σε live art έργα με θέμα το δημόσιο χώρο. Ξεκίνησε ως πρωτοβουλία της Τάνια Ελ Κουρί και της αρχιτέκτονα / πολεοδόμου Αμπίρ Σαξούκ. Μαζί με διάφορους συνεργάτες, όπως την καλλιτέχνη και παραγωγό Πέτρα Σερχάλ, έχουν δημιουργήσει ερευνητικές site specific  περφόρμανς σε μέρη, όπως το τελεφερίκ, μία ψαρόβαρκα και ένα λεωφορείο που έχει αποσυρθεί από την κυκλοφορία.

Οι ίδιες αναφέρουν για τη δουλειά τους: «Τα έργα και οι πολιτικές ανοικοδόμησης του Λιβάνου της δεκαετίας του ‘90 δεν ξέφυγαν από την ειρωνεία του εμφυλίου πολέμου. Στην πόλη που ζούμε, τη Βηρυτό, εμφανίζονται τρόποι ανοικοδόμησης που αδιαφορούν για την ιστορία και τα κοινωνικά συμφραζόμενα. Γίναμε μάρτυρες του πώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται από τους ιθύνοντες φροντίζουν για τη διατήρηση φιλικών και “καθαρών” χώρων στην πόλη εις βάρος των ανεπιθύμητων τάξεων και των δικαιωμάτων που αυτές έχουν στο δημόσιο χώρο. Αυτοί οι βίαιοι μετασχηματισμοί μας κατέστησαν ιδιαίτερα ευαίσθητες στο θέμα του χώρου. Γρήγορα συνειδητοποιήσαμε τους μηχανισμούς μέσα από τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις, η πολιτική, οι οικονομία, η ιστορία και η νομοθεσία διαπλέκονται για να δημιουργήσουν όρια στα μέρη που ζούμε».

 

Κατανοώντας τα παραπάνω, οι Dictaphone Group εστιάζουν στη διεπιστημονική έρευνα του χώρου και στη δημιουργία live art έργων που στοχεύουν να λειτουργήσουν ως μέσα σχολιασμού της διαδικασίας διαμόρφωσης του σύγχρονου αστικού τοπίου και εργαλεία για να το ξαναφανταστούμε. Η πρακτική τους στηρίζεται στη σύζευξη κοινωνιολογικής έρευνας και live art. Δανείζονται εργαλεία από τον ακτιβισμό και τη διάδραση με το κοινό, για να δημιουργήσουν έργα που σε επίπεδο φόρμας ποικίλουν από site specific παραστάσεις και βιωματικούς περιπάτους μέχρι βίντεο, ομιλίες και εκδόσεις. Δημιουργούν γνώση για το χώρο και οικοδομούν συλλογική μνήμη για διαφιλονικούμενα σημεία της πόλης. Στόχος αυτών των έργων είναι να εγείρουν ερωτήματα γύρω από τη σχέση μας με την πόλη και τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας του δημόσιου χώρου.

Σύλληψη και μοντάζ: Τάνια Ελ Κουρί

Σε συν Petra Serhal Πέτρα Σερχάλ

Βιντεοσκοπημένα πλάνα από ανώνυμους αιτούντες ασύλου

Παραγωγή: Spielart Festival 2013, Dictaphone Group

Ημερομηνίες και ώρες: Παρασκευή 15 Ιουνίου έως και Κυριακή 24 Ιουνίου, ώρες 17:00-21:00. Εκτός από την Κυριακή 17 Ιουνίου και την Κυριακή 24 Ιουνίου, ώρες 11:00 – 14:00 & 17:00 – 21:00.

Χώρος: 3ο Δημοτικό Ελευσίνα

Διεύθυνση: Δαρδανελίων 85, Ελευσίνα

 

 ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

 

Η συμμετοχή σε όλες τις δράσεις του Φεστιβάλ Συνοικισμός είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου.

Μπορείτε να προμηθευτείτε τα δελτία εισόδου από το Info Point – Καφενείο του Φεστιβάλ Συνοικισμός.

Κρατήσεις θέσεων:

  • ηλεκτρονικά με email στο [email protected]
  • τηλεφωνικά στο 210 5547656, Δευτέρα – Παρασκευή 13:00 – 15:00.

 

Info point

Για πληροφορίες σχετικά με το Φεστιβάλ Συνοικισμός αλλά και για να προμηθευτείτε τα δελτία εισόδου σας, μπορείτε να επισκεφτείτε το Καφενείο Info Point  του φεστιβάλ

Ημερομηνίες και ώρες λειτουργίας:

15-24 Ιουνίου 2018 και ώρες 11:00-14:00 & 16:30-22:00

Διεύθυνση: Συμβολή των οδών Δαρδανελίων και Μαιάνδρου, Ελευσίνα

 

Πώς να έρθετε:

ΚΤΕΛ Μεγάρων (Αφετηρία: στην είσοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού «Θησείο»)

Από σταθμό Μετρό «Αγία Μαρίνα»: Λεωφορείο 876 Ελευσίνα – Αγία Μαρίνα

Από Πειραιά: Λεωφορείο 845 Πειραιάς – Ελευσίνα μέσω Θηβών & 871 Πειραιάς – Ελευσίνα

Με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο (στάση Μαγούλα)

 

Πούλμαν:

Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Συνοικισμός μπορείτε να εξυπηρετηθείτε και με πούλμαν για την επιστροφή σας στο κέντρο της Αθήνας, χωρίς κάποια επιπλέον χρέωση.

Σημείο Εκκίνησης: Πάρκινγκ στη συμβολή Πίνδου και Γυφτέα, Ελευσίνα

Δευτέρα – Πέμπτη & Κυριακή και ώρα 12 π.μ: Αναχώρηση με πούλμαν για τον σταθμό του μετρό Αγ. Μαρίνα

Παρασκευή & Σάββατο και ώρα 1 π.μ: Αναχώρηση με πούλμαν για τον Σταθμό ΗΣΑΠ Θησείο

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα: http://bit.ly/2JqtarS

 

Μοιραστείτε:

Facebook
Twitter
Email
Print

Περισσότερα άρθρα

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ στο Christmas Factory στην Τεχνόπολη!

Μια καθηλωτική χριστουγεννιάτικη εμπειρία, με τη μαγεία της μουσικής των διεθνώς διακεκριμένων και πολυβραβευμένων μουσικοσυνθετριών Ιωάννας και Αρετής Σπανομάρκου,  έρχεται στο Christmas Factory στην Τεχνόπολη!  Μετά από

Human Touch “Colorblind”

Human Touch   “Colorblind” Παρουσίαση καινούργιου άλμπουμ   Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός Σάββατο 21 Δεκεμβρίου, έναρξη 21.00 Οι Human Touch, το πλέον αναγνωρισμένο jazz group της Ελλάδας, επιστρέφει